Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2011 r., sygn. I OSK 1516/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska (spr.) Sędziowie NSA Monika Nowicka del. WSA Maria Werpachowska Protokolant sekretarz sądowy Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2011 r. sygn. akt II SAB/Wa 105/11 w sprawie ze skargi P. L. na bezczynność Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 maja 2011 r. wydanym w sprawie oznaczonej sygnaturą akt II SAB/Wa 105/11, po rozpoznaniu skargi P. M. na bezczynność Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, zobowiązał ten organ do rozpatrzenia wniosku skarżącego z dnia 3 lutego 2011 r. o udostępnienie informacji publicznej w terminie czternastu dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami postępowania administracyjnego. Ponadto zasądził od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz P. M. kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Z ustaleń poczynionych przez Sąd I instancji wynika, że we wspomnianym wyżej wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. skarżący zażądał od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) udostępnienia protokołów z kontroli, informacji pokontrolnej, oświadczeń o rozwiązaniu umowy i ewentualnie zastrzeżeń beneficjentów (z którymi rozwiązano umowy o dofinansowanie w ramach programu "Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 8.1"). W odpowiedzi skarżący otrzymał pismo z dnia 16 lutego 2011 r., w którym poinformowano, że zgodnie z art. 6f ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (tekst. jedn. Dz. U. z 2007 r., Nr 42, poz. 275 ze zm.), żądane przez skarżącego informacje nie stanowią informacji publicznej i nie mogą być udostępnione. Organ wskazał ponadto, że dokumenty dotyczące prowadzonej kontroli u beneficjentów nie dotyczą spraw publicznych lecz informacji i czynności związanych z weryfikacją prawidłowości realizacji projektu, w tym m. in. z przeprowadzonymi i planowanymi działaniami, koncepcjami biznesowymi, strategią promocji projektu.