Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. I OSK 1047/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Leszczyński Sędziowie: Sędzia NSA Janina Antosiewicz Sędzia del. WSA Jolanta Rudnicka (spr.) Protokolant asystent sędziego Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 4 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Łd 257/11 w sprawie ze skargi M. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia od M. R. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2011 r., sygn. II SA/Łd 257/11, po rozpoznaniu skargi M. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia [...] stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem, uchylił zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu decyzją z dnia [...] stycznia 2011r., nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., art. 3 pkt 1 lit. a, pkt 2, pkt 23, art. 4 ust. 1 i ust.2 pkt 1, art. 5 ust. 1 i ust. 3, art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych ( Dz.U. 2006, Nr 139, poz. 992 ze zm.) oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz.U. Nr 105, poz. 881 ze zm.) utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Sieradza z dnia [...] listopada 2010r., nr [...], którą odmówiono M. R. przyznania świadczenia w formie zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego na dzieci W. R. i D. R. Kolegium wyjaśniło, że w odniesieniu do rodziny M. R. ma zastosowanie art. 5 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, bowiem żadne z jego dzieci nie legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności. Dochód rodziny wnioskodawcy za rok 2009 wyniósł [...] zł., co daje miesięcznie kwotę [...] zł. zaś w przeliczeniu na osobę kwotę [...] zł. Oznacza to, zdaniem organu odwoławczego, że zostało przekroczone kryterium dochodowe, wynoszące 504 zł. Odpowiadając na zarzuty, podniesione w odwołaniu Kolegium wyjaśniło, że przesłanką warunkującą przyznanie wnioskowanych świadczeń jest uzyskanie w roku poprzedzającym okres zasiłkowy (w tym przypadku w 2009 r.) przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie w kwocie nieprzekraczającej ustawowego kryterium dochodowego. Wprawdzie w przypadku rodziny M. R. przekroczenie to wynosi [...] zł i jest niższe od najniższego zasiłku rodzinnego, lecz wobec rodziny wnioskodawcy przepis art. 5 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych zastosowany został już w poprzednim okresie zasiłkowym, co oznacza, że rodzina skarżącego nie spełnia warunków określonych w art. 5 ust. 1 i 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało ponadto, że wobec odwołującego się nie można zastosować § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 roku stanowiącego o możliwości odliczenia dochodu utraconego po roku, z którego dochody stanowią podstawę do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, bowiem nie można uznać za utratę dochodu faktu zmiany warunków zatrudnienia. Zdaniem Kolegium, utrata zatrudnienia w rozumieniu art. 3 pkt 23 ustawy o świadczeniach rodzinnych związana jest z rozwiązaniem stosunku pracy, nie zaś ze zmianą warunków pracy i płacy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right