Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2011 r., sygn. I OSK 491/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Jolanta Rajewska sędzia NSA del. Jerzy Solarski (spr.) Protokolant st. inspektor sądowy Barbara Dąbrowska-Skóra po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezesa Rady Ministrów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 1128/10 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] na decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 grudnia 2010 r. o sygn. akt II SA/Wa 1128/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej zwany WSA) uwzględnił skargę Stowarzyszenia [...] (zwanego dalej Stowarzyszeniem) na decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia [...] maja 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczna i prawną: wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2010 r. Stowarzyszenie zwróciło się do Prezesa Rady Ministrów (zwany dalej PRM) o udostępnienie informacji publicznej i przesłania jej na adres Stowarzyszenia w zakresie: 1) treści notatek ze spotkań, które odbyły się z udziałem "wyznaczonych funkcjonariuszy służb specjalnych z upoważnionymi przedstawicielami wybranych ministerstw", 2) treści dokumentów określających zadania związane z realizowaniem projektu [...], szczególnie tych zawierających opisane w "[...]" polecenie PRM wdrażające projekt [...].
W wyniku rozpatrzenia żądania, pismem z dnia [...] kwietnia 2010 r. wyjaśniono, że PRM nie dysponuje treścią notatek ze spotkań, które odbyły się z udziałem wyznaczonych funkcjonariuszy służb specjalnych z upoważnionymi przedstawicielami wybranych ministerstw, tj. nie posiada informacji, o których mowa w pkt 1 wniosku z [...] kwietnia 2010 r. Odnosząc się do żądania wyrażonego w pkt 2, PRM decyzją z dnia [...] kwietnia 2010 r., nr [...], odmówił udzielenia informacji, powołując art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.; zwana dalej u.d.i.p.) oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego trybu i zasad funkcjonowania Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz zakresu czynności sekretarza tego Kolegium (Dz. U. Nr 103, poz. 929). Zgodnie z tą regulacją, posiedzenia Kolegium mają charakter niejawny co powoduje, że w myśl § 7 ust. 1 tego rozporządzenia, materiały dotyczące posiedzenia Kolegium, w tym protokół oraz pełny zapis jego przebiegu, należy sporządzać z zachowaniem przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych. Obrady Kolegium z dnia [...] czerwca 2008 r., na mocy decyzji Prezesa Rady Ministrów zostały objęte klauzulą "tajne". Było to podyktowane względami ochrony informacji zgodnie z zakresem kompetencji Kolegium określonym w art. 12 ustawy z dnia 24 maja 2002r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz.U. z 2010 r., Nr 29, poz. 154) oraz charakterem tych informacji, wynikającym z art. 2 pkt 1 oraz pkt 32 wykazu stanowiącego część II załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 196, poz. 1631 ze zm.; zwana dalej u.o.i.n.). Zdaniem Prezesa Rady Ministrów, przedmiot obrad Kolegium wymagał objęcia ustawową klauzulą tajności i dlatego treść "Protokołu z posiedzenia nr [...] Kolegium do Spraw Służb Specjalnych z dniu [...] czerwca 2008 r." stanowiącego dokument zawierający polecenie Prezesa Rady Ministrów, dotyczący wdrożenia "[...]", stanowi tajemnicę państwową w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych. Dostęp do tego rodzaju informacji podlega ograniczeniu w rozumieniu u.o.i.n. co oznacza, że w sprawie ma zastosowanie art. 5 u.d.i.p. Powołany przepis stanowi, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.