Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Wa 1128/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.) Sędziowie WSA - Iwona Dąbrowska - Przemysław Szustakiewicz Protokolant specj. Marek Kozłowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia L. na decyzję Prezesa Rady Ministrów z dnia [...] maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie dostępu do informacji publicznej - uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...], - zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, - zasądza od Prezesa rady Ministrów na rzecz Stowarzyszenie L. kwotę 200,- (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Stowarzyszenie L. w związku z przedstawionym na str. 87 i 88 dokumentu "Podsumowanie 500 dni pracy rządu Donalda Tuska i koalicji PO-PSL" działaniem tzw. Tarczy Antykorupcyjnej, wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2010 r. zwróciło się do Prezesa Rady Ministrów o udostępnienie informacji publicznej i przesłanie jej na adres Stowarzyszenia w zakresie:
1. treści notatek ze spotkań, które odbyły się z udziałem "wyznaczonych funkcjonariuszy służb specjalnych z upoważnionymi przedstawicielami wybranych ministerstw",
2. treści dokumentów określających zadania związane z realizowaniem projektu Tarcza Antykorupcyjna, szczególnie tych zawierających opisane w "Podsumowaniu 500 dni pracy rządu Donalda Tuska i koalicji PO-PSL" polecenie Prezesa Rady Ministrów wdrażające projekt Tarcza Antykorupcyjna.
Pismem z dnia [...] kwietnia 2010 r. poinformowano Stowarzyszenie, iż organ nie dysponuje treścią notatek ze spotkań, które odbyły się z udziałem wyznaczonych funkcjonariuszy służb specjalnych z upoważnionymi przedstawicielami wybranych ministerstw, tj. nie posiada informacji, o których mowa w pkt 1 wniosku.
Następnie Prezes Rady Ministrów decyzją z dnia [...] kwietnia 2010 r. nr [...], działając na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.), odmówił udzielenia informacji w przedmiocie punktu 2 powyższego wniosku. W uzasadnieniu podał, że dokumentem zawierającym polecenie Prezesa Rady Ministrów o wdrożeniu "Tarczy Antykorupcyjnej" jest "Protokół z posiedzenia nr [...] Kolegium do Spraw Służb Specjalnych z dnia [...] czerwca 2008 r." noszący datę [...] czerwca 2008 r. i jest on opatrzony klauzulą "tajne" nadaną przez Przewodniczącego Kolegium - Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego trybu i zasad funkcjonowania Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz zakresu czynności sekretarza tego Kolegium (Dz. U. Nr 103, poz. 929), posiedzenia Kolegium mają charakter niejawny i co za tym idzie, stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia, także materiały dotyczące posiedzenia Kolegium (protokół oraz pełny zapis jego przebiegu) sporządza się z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych. W przypadku posiedzenia Kolegium w dniu [...] czerwca 2008 r., Prezes Rady Ministrów nadał obradom Kolegium klauzulę "tajne", kierując się koniecznością ochrony informacji będących przedmiotem obrad Kolegium zgodnie z zakresem jego kompetencji określonym w art. 12 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 29, poz. 154) oraz charakterem tych informacji wynikającym z art. 2 pkt 1 oraz pkt 32 wykazu stanowiącego część II załącznika nr 1 do ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 196, poz. 1631 ze zm.). Podstawą więc nadania klauzuli przez Prezesa Rady Ministrów była powyższa ustawa, a nie cytowane już wyżej rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego trybu i zasad funkcjonowania Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz zakresu czynności sekretarza tego Kolegium. Prezes Rady Ministrów uznał bowiem, że przedmiot obrad Kolegium ze względu na kwestie poruszane na nim przez najwyższych rangą funkcjonariuszy państwa odpowiedzialnych za sprawy bezpieczeństwa państwa, wymaga objęcia ustawową klauzulą tajności. W związku z powyższym treść "Protokółu z posiedzenia nr [...] Kolegium do Spraw Służb Specjalnych z dniu [...] czerwca 2008 r." stanowiącego dokument zawierający polecenie Prezesa Rady Ministrów dotyczące wdrożenia "Tarczy Antykorupcyjnej", jest tajemnicą państwową w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych i w związku z tym dostęp do niego podlega ograniczeniu w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych, a w konsekwencji znajduje zastosowanie art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowiący, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Wobec powyższego, że uzasadnienie decyzji o odmowie udostępnienia informacji zawiera dane i funkcje osób zajmujących stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, przeto w rozpoznawanej sprawie stanowisko pod względem merytorycznym zajął [...], a pod względem formalno - prawnym [...].