Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 lipca 2011 r., sygn. II OSK 705/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary (spr.) sędzia del. WSA Wanda Zielińska - Baran Protokolant Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 1 lipca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 26 listopada 2009 r. sygn. akt II SA/Sz 844/09 w sprawie ze skarg E. O. i B. Ł. i M.Ł. na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie z dnia (...) maja 2009 r. nr (...) w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, wyrokiem z dnia 26 listopada 2009 r., sygn. akt II SA/Sz 844/09, po rozpoznaniu skargi B. i M. Ł. i E. O. na decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie (ZWINB) z dnia (...) maja 2009 r. nr (...) w przedmiocie nakazu rozbiórki, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Powiecie G. S. (PINB) z dnia (...) stycznia 2009 r. nr (...) oraz orzekł, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

PINB wszczął na wniosek B. i M. Ł. postępowanie administracyjne w sprawie zgodności robót budowlanych z zatwierdzonym projektem, prowadzonych przez właściciela nieruchomości E. O. Po przeprowadzeniu w dniu 30 lipca 2004 r. oględzin budowy organ stwierdził, że realizowane na podstawie decyzji Prezydenta Miasta S. nr (...)z dnia (...) maja 2000 r. o pozwoleniu na budowę roboty polegające na rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wolnostojącego, znajdującego się przy ul. P. (...) w S., o pomieszczenia mieszkalne z usługą w parterze (biuro dla potrzeb własnych) z wbudowanym garażem dwustanowiskowym, wykonywane są z odstępstwami od zatwierdzonego projektu budowlanego. Inwestor dokonał zmian powodujących zwiększenie kubatury budynku i jego wysokości oraz zmian w elewacji i konstrukcji obiektu. Organ uznał te odstępstwa za istotne i na mocy art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) postanowieniem z dnia (...) sierpnia 2004 r. wstrzymał prowadzenie przedmiotowych robót oraz nałożył na inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 30 dni inwentaryzacji i oceny stanu technicznego wykonanych robót. Następnie po otrzymaniu żądanych dokumentów, decyzją z dnia (...) września 2004 r., na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego nałożył na inwestora obowiązek przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz projektowane zmiany w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, a także oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w terminie do dnia 30 grudnia 2004 r. ZWINB utrzymał powyższe rozstrzygnięcie w mocy decyzją z dnia (...) listopada 2004 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00