Wyrok NSA z dnia 25 marca 2011 r., sygn. II OSK 544/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz sędzia NSA Leszek Leszczyński sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran (spr.) Protokolant Kamil Buliński po rozpoznaniu w dniu 25 marca 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 3 grudnia 2009 r. sygn. akt II SA/Ol 939/09 w sprawie ze skargi A. R. i M. R. na decyzję Warmińsko - Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Olsztynie z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie wybudowania domku letniskowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 3 grudnia 2002r. sygn. akt II SA/Ol 939/09 oddalił skargę A. R. i M. R. na decyzję Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Olsztynie z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie wybudowania domu letniskowego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Braniewie decyzją z dnia [...] lipca 2009 r. umorzył na podstawie art. 105 kpa postępowanie w sprawie wybudowania przez A. i M. R. domku letniskowego na działce nr [...] nad jeziorem T. we wsi G., gmina Pieniężno. Organ wskazał, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego Postanowieniem z dnia [...] maja 2009 r. uchylił i stwierdził niewaźność postanowienia PINB w Braniewie z dnia [...] marca 2007 r. o przekazaniu Staroście Braniewskiemu według właściwości akt sprawy dotyczących wybudowania przedmiotowego domku letniskowego, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa. Zgodnie z art. 65 § 1 kpa organ przekazuje według właściwości podanie a nie sprawę. Postępowanie w sprawie spornego budynku letniskowego zostało wszczęte z urzędu. Organem właściwym do egzekucji obowiązku rozbiórki tymczasowego obiektu budowlanego niepołączonego w trawle z gruntem i nierozebranego po upływie 120 dni od dnia zgłoszenia, jest organ architektoniczno-budowlany, który przyjął zgłoszenie bez sprzeciwu. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie był organem właściwym do prowadzenia postępowania egzekucyjnego w rozpatrywanej sprawie.