Wyrok NSA z dnia 16 marca 2011 r., sygn. I OSK 1615/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Lech Sędziowie sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.) sędzia del. NSA Jerzy Solarski Protokolant asystent sędziego Małgorzata Penda po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T.D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 1972/09 w sprawie ze skargi T.D. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 czerwca 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 1972/09 oddalił skargę T.D. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Wskazaną wyżej decyzją Minister Obrony Narodowej utrzymał w mocy swoją poprzednią decyzję z dnia [...] maja 2009 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 114 ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 2008 Nr 141, poz. 892 ze zm.) o wypowiedzeniu kmdr T.D. stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej z powodu likwidacji stanowiska służbowego.
W uzasadnieniu decyzji ostatecznej Minister stwierdził, że ze względu na posiadane przez kmdr T.D. kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe, a także chęć pełnienia przez niego dalszej zawodowej służby wojskowej, Oddział Personalny Zarządu Organizacji i Uzupełnień - P1 Sztabu Generalnego WP zwrócił się z prośbą o opinię o możliwości wyznaczenia oficera na stanowiska służbowe w podległych strukturach organizacyjnych, stosownie do posiadanego przez niego stopnia wojskowego, kwalifikacji oraz wykształcenia. W sprawie zajęły stanowiska: Sztab Generalny WP, Inspektorat Wsparcia SZ, Dowództwo Sił Powietrznych, Wojska Lądowe, Dowództwo Operacyjne SZ, Marynarka Wojenna, Wojska Specjalne, Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia, Sekretariat MON, komórki organizacyjne podległe Dyrektorowi Generalnemu MON, pion polityki obronnej MON, struktury organizacyjne podległe Podsekretarzowi Stanu w MON ds. Uzbrojenia i Modernizacji, Departament Budżetowy MON, Departament Kontroli MON, Departament Prasowo - Informacyjny MON, Departament Transformacji MON, Dowództwo Garnizonu Warszawa, Komenda Główna ŻW, AON, WAT, WSOWL, WSOSP, AMW oraz podległe im jednostki organizacyjne, wskazując, iż w ich strukturach brak jest możliwości wyznaczenia kmdr T.D. na stanowisko służbowe. Ponadto, analiza dokonana przez Departament Kadr MON również wykazała brak możliwości wyznaczenia zainteresowanego na odpowiednie stanowisko służbowe w podległych instytucjach. Wobec tego, za niezasadny organ uznał zarzut oficera zawarty we wniosku dotyczący naruszenia art. 114 ust. 2 wojskowej ustawy pragmatycznej, polegający na niewykazaniu, w sposób pełny i z należytą starannością, braku możliwości wyznaczenia go na inne stanowisko służbowe..