Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2011 r., sygn. II GSK 1239/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Jan Bała Sędzia del. WSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Protokolant Julia Kubasik po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 3 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Gl 1669/09 w sprawie ze skargi Gminy P. W. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie zmian w budżecie gminy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. na rzecz Gminy P. W. 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 3 marca 2010 r., sygn. akt III SA/GI 1669/09, w sprawie ze skargi Gminy P. W. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia [...] października 2009 r. Nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego gminy w sprawach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, uchylił zaskarżoną uchwałę, stwierdził, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, zasądził od Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. na rzecz Gminy P. W. zwrot kosztów postępowania sądowego.
Sąd pierwszej instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Wójt Gminy P. W. zarządzeniem z dnia [...] sierpnia 2009 r. Nr [...] wprowadził zmiany w budżecie gminy na 2009 r. przyjętym uchwałą Nr [...] z dnia [...] grudnia 2008 r.
Kolegium Regionalne Izby Obrachunkowej w K. (dalej: RIO) uchwałą Nr [...] z dnia [...] października 2009 r. stwierdziło nieważność powyższego zarządzenia w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009 rok w części dotyczącej zmniejszenia planowanych wydatków budżetu Gminy P. W. w dziale 600 - "Transport i łączność", w rozdziale 60016 - "Drogi publiczne gminne" § 6050 -"Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" w wysokości 100.000 zł., z równoczesnym zwiększeniem o tę samą kwotę planowanych wydatków w dziale 600 - "Transport i łączność" w rozdziale 60014 "Drogi publiczne powiatowe" w § 6050 - "Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" (związane z: budową chodnika wraz z kanalizacją deszczową ul. S. w K. na kwotę 30.000 zł, budową chodnika w C. pomiędzy ulicami: szkolną i P. na kwotę 30.000 zł, budową chodnika w C. przy ulicach: S. i J. na kwotę 30.000 zł , utwardzeniem placu i zatoki przystanku PKS w M. na kwotę 10.000 zł). Powodem stwierdzenia nieważności zarządzenia było istotne naruszenie art. 35 ust. 2 oraz art. 167 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm., dalej: ustawa o finansach publicznych) oraz art. 8 ust. 2a i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym, u.s.g.) w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251 ze zm., dalej: ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego), poprzez zaplanowanie wydatków na roboty budowlane przy drogach powiatowych, tj. robót, które nie należą do zadań własnych gminy. Zdaniem Kolegium RIO nie jest możliwe bezpośrednie finansowanie (ponoszenie wydatków) na zadania, które nie należą do zadań gminy. Organ nadzoru wskazał, iż po stronie dochodów Gminy P. W. brak jest zaplanowania wpływów świadczących o ewentualnym porozumieniu zawartym z powiatem samorządowym, dotyczącym przejęcia budowy, przebudowy, remontu dróg powiatowych lub ich utrzymania i ochrony albo zarządzania nimi, o którym mowa w art. 8 ust. 2a i 3 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego podmioty właściwe do finansowania zadań w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez: samorząd powiatowy w odniesieniu do dróg powiatowych. Zgodnie z art. 3 ust. 2 powołanej ustawy gmina może jedynie finansować zadania w zakresie dróg gminnych.