Wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2011 r., sygn. I GSK 904/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędziowie NSA Zofia Borowicz (spr.) Janusz Zajda Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 9 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. E. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 11 czerwca 2010 r. sygn. akt I SA/Lu 193/10 w sprawie ze skargi J. E. S.A. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. E. S.A. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w B. kwotę 500 (słownie: pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem objętym skargą kasacyjną Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. oddalił skargę J. E. S.A. w W. (zwanej dalej: skarżącą) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] stycznia 2010 r. w przedmiocie opłaty paliwowej.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że w dniu [...] kwietnia 2007 r. na podstawie dokumentu SAD nr [...] skarżąca zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu sprowadzony z Białorusi olej napędowy do silników, klasyfikowany do kodu TARIC 2710 19 41 00. Do zgłoszenia celnego strona załączyła fakturę oraz oświadczenie, zgodnie z którym olej ten będzie przeznaczony na cele trakcyjne oraz do urządzeń niewymienionych w art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), zwanej dalej: Prawem o ruchu drogowym. W związku z powyższym nie zadeklarowano w zgłoszeniu celnym kwoty opłaty paliwowej.
Decyzją z dnia [...] października 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. określił spółce należną kwotę opłaty paliwowej z tytułu importu oleju napędowego.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy na skutek odwołania skarżącej decyzją z dnia [...] stycznia 2010 r., Dyrektor Izby Celnej w B. na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej dalej: Ordynacją podatkową, art. 37h, art. 37j ust. 1 pkt 2, art. 37k ust. 1, art. 37l ust. 1 i art. 37m ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz. U. z 2004 Nr 256, poz. 2571 ze zm.), zwanej dalej: ustawą o autostradach, utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu stwierdził, że wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 Prawa o ruchu drogowym podlega opłacie zwanej "opłatą paliwową". Dokonując wykładni art. 37h ustawy o autostradach stwierdził, że skoro opłacie paliwowej podlegają paliwa silnikowe wykorzystywane do napędu pojazdów, to chodzi o zwyczajowe wykorzystywanie paliwa do napędu pojazdów poruszających się po drodze, a nie o faktyczne wykorzystanie sprowadzonego paliwa do tych pojazdów. W ocenie organu, ustawa o autostradach nie przewiduje zwrotu opłaty paliwowej ani zwolnienia z opłaty w przypadku wykorzystania oleju na inne cele niż do napędu pojazdów. Gdyby istniała możliwość zastosowania zwolnienia w opłacie paliwowej lub jej zwrotu z uwagi na przeznaczenie towaru, ustawodawca wprowadziłby obowiązek dołączenia stosownego oświadczenia, że zakupiony towar zostanie zużyty lub wykorzystany do innych celów niż napęd pojazdów. Nie ulega wątpliwości, że opłata paliwowa przeznaczona jest do "szczególnych" celów określonych w ustawie, nie ma ona charakteru fiskalnego gdyż nie zasila budżetu państwa. Nie ma też podstaw do twierdzenia, że organy podatkowe w B. są związane interpretacją wydaną na rzecz skarżącej przez Naczelnika Urzędu Celnego w W.