Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2011 r., sygn. II GSK 231/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia del. WSA Gabriela Jyż Protokolant Paulina Piasecka po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B. z dnia 3 listopada 2009 r. sygn. akt II SAB/Bk 35/09 w sprawie ze skargi J.K. na bezczynność Prezydenta Miasta B. w przedmiocie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. K. na rzecz Prezydenta Miasta B. 180 (sto osiemdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. wyrokiem z 3 listopada 2009 r., sygn. akt II SAB/Bk 35/09, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. K. na bezczynność Prezydenta Miasta B., w przedmiocie kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia, oddalił skargę.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
W dniu 16 lipca 2009 r. J. K. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B. na bezczynność Prezydenta Miasta B. "w zakresie braku podjęcia rozstrzygnięcia w formie decyzji z przepisu art. 36 ustawy o drogach publicznych". Wyjaśnił, iż od 1997 r. za stosownymi zezwoleniami, cyklicznie przedłużanymi, zajmował pas drogowy przy ul. Św. Rocha 33/87. Termin zezwolenia upłynął 30 czerwca 2005 r., jednak z uwagi na "przegapienie terminu" nowy wniosek o przedłużenie zezwolenia złożył dopiero 27 października 2005 r.
Skarżący podniósł, iż w tej sytuacji faktycznej organ administracji drogowej czekał z wymierzeniem mu kary pieniężnej przewidzianej w art. 40 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 ze zm. dalej ustawa o drogach publicznych) do czasu złożenia wniosku o przedłużenie ważności zezwolenia, tj. do 27 października 2005 r., czyli przez okres 118 dni. Tymczasem organ już 1 lipca 2005 r. powinien z urzędu wszcząć postępowania w oparciu o art. 36 w/w ustawy, do czego zobowiązuje wykładnia powołanego przepisu. Swą bezczynnością, zdaniem uczestnika, organ drogowy dążył do jak najdłuższego zajmowania przez niego pasa drogowego bez wymaganego zezwolenia, bo powyższe skutkowało wysoką karą pieniężną (każdy dzień zwłoki kosztował ponad 135 zł).