Wyrok NSA z dnia 23 marca 2011 r., sygn. II GSK 391/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Trzciński Sędziowie NSA Hanna Kamińska (spr.) Anna Robotowska Protokolant Anna Tomaka-Magdoń po rozpoznaniu w dniu 23 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S. z dnia 17 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Sz 788/09 w sprawie ze skargi J. M. na decyzję Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie przyznania jednolitej płatności obszarowej w pomniejszonej wysokości 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w S., 2. zasądza od Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. na rzecz J. M. kwotę 1151 (słownie: tysiąc sto pięćdziesiąt jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Sz 788/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w S. oddalił skargę J. M. na decyzję Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie przyznania jednolitej płatności obszarowej w pomniejszonej wysokości.
Ze stanu przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dla Powiatu K. i miasta K. decyzją z [...] maja 2009 r. nr [...] przyznał J. M. płatności do gruntów rolnych na rok 2008 w kwocie 17.409,18 zł, w tym:
1) 16.361,53 zł z tytułu jednolitej płatności obszarowej (dalej JPO),
2) 1.047,65 zł z tytułu uzupełniającej płatności obszarowej (dalej UPO).
We wniosku o przyznanie płatności do gruntów rolnych J. M. zadeklarował do JPO 77,85 ha. Przy uwzględnieniu obowiązującej w 2008 r. stawki 339,31 zł do 1 ha, płatność ta w odniesieniu do deklarowanej powierzchni powinna wynosić 20.501,70 zł. Kwota ta została przez organ I instancji zmniejszona ze względu na stwierdzone różnice pomiędzy powierzchnią zgłoszoną (77,83 ha - uwzględniającą również dokonane przez wnioskodawcę zmiany do wniosku), a stwierdzoną (67,96 ha). Różnica procentowa wynosiła 14,52 %, co - zgodnie z art. 138 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców (Dz. Urz. WE Nr L 345 z 20 listopada 2004 r., ze zm.) - uzasadniało pomniejszenie w danym roku płatności o kwotę przypadającą na dwukrotną wykrytą różnicę, czyli o 6.697,98 zł. Wykryta różnica obszarowa wynikała z tego, że zgłoszone działki ewidencyjne Nr [...], [...], [...], [...] i [...] z obrębu M., gm. M. oraz działka nr [...] z obrębu M., gm. M., podlegały wyłączeniu z JPO, ponieważ w trakcie przeprowadzania kontroli administracyjnej wniosku ustalono, że w latach poprzednich, w wyniku kontroli na miejscu, stwierdzono że nie były one utrzymane w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003 r. W związku z tym powierzchnie te - jako niespełniające kryteriów określonych w art. 124 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r., ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) 247/2006, (WE) 378/2007, oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE Nr L 30 z 31 stycznia 2009 r., str. 16) - oznaczone w protokole kontroli jako DR-10, nie mogą być deklarowane we wnioskach o przyznanie płatności bezpośrednich w latach następnych, także przez kolejnych posiadaczy tych gruntów, gdyż zostały one trwale wykluczone z płatności - o czym organ powiadomił wnioskodawcę, w trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego. Powierzchnia działek wykluczonych na tej podstawie wyniosła łącznie 9,29 ha. Ponadto w trakcie kontroli administracyjnej wniosku stwierdzono inne nieprawidłowości dotyczące zadeklarowanych działek rolnych. W związku z tym wnioskodawca dokonał korekty wniosku, zmniejszając zadeklarowaną powierzchnię o 0,38 ha. Organ stwierdził jednak, że zmniejszenie działki S o 0,20 ha nie wywołało skutków prawnych, bowiem cała działka S została wykluczona na podstawie art. 124 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009. Uwzględniono więc zmniejszenie powierzchni o 0,18 ha.