Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2011 r., sygn. I FSK 282/11

Z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej wypływa wniosek, że postępowanie dowodowe powinno obejmować te fakty i dowody, które mają prawne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy podatkowej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Inga Gołowska, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej L. J. "L" w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 3 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 457/10 w sprawie ze skargi L. J. "L." w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 8 października 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od stycznia do kwietnia 2004r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od L. J. "L." w K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. kwotę 2400 (dwa tysiące czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 3 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Bk 457/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, oddalił skargę L.J. " L." w K. (zwany dalej "skarżącym") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 8 października 2008 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za okres od stycznia do kwietnia 2004 r.

2. W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia 30 kwietnia 2008 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej dokonał skarżącemu rozliczenia podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od stycznia do kwietnia 2004 r. odmiennie niż zadeklarował to podatnik. W toku postępowania kontrolnego ustalono, iż skarżący zaniżył należny podatek od towarów i usług poprzez dostawę gazu, bez ewidencjonowania transakcji w rejestrach prowadzonych dla potrzeb tego podatku. Dyrektor Izby Skarbowej decyzją z 8 października 2008 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji, podzielając pogląd o nabywaniu przez skarżącego gazu propan-butan do napędu pojazdów samochodowych bez ewidencjonowania tego faktu. Zdaniem organu odwoławczego, powyższe ustalone zostało w oparciu o materiały dowodowe ujawnione u kontrahentów skarżącego oraz w oparciu o zeznania złożone przez pracowników wymienionych firm. Zapisy w zeszycie zabezpieczonym w siedzibie firmy "P." wskazują m.in. skarżącego jako odbiorcę gazu. Z zeznań pracowników tej firmy wynika, iż dokonywali oni dostaw gazu do stacji skarżącego. Według świadków powyższe dostawy w niektórych przypadkach nie były dokumentowane fakturami VAT, ale na podstawie dokumentów Wz. Ponadto ustalono, iż skarżący nabywał gaz w spółce "T.". W ewidencji księgowej tej spółki znajdowały się dokumenty "Rozliczenie zlecenia", do sporządzania których zobowiązani byli kierowcy. Pracownik tej spółki dostarczający gaz do skarżącego zeznał, że sporządzał powyższe dokumenty, w których zapisywał dane dotyczące dziennej sprzedaży w taki sposób, że transakcje z danym odbiorcą dzielił na udokumentowane fakturami oraz paragonami fiskalnymi. Wartości i ilości dostarczonego dla skarżącego gazu wykazane w "Rozliczeniach zlecenia" i udokumentowane fakturami VAT pokrywają się z danymi wykazanymi w urządzeniach księgowych, prowadzonych przez skarżącego dla potrzeb podatku od towarów i usług, natomiast niezaewidencjonowano w nich dostaw gazu udokumentowanych paragonami fiskalnymi. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż gaz zakupiony poza ewidencją został sprzedany bez stosownego udokumentowania. Z uwagi na przyjęcie, iż prowadzone przez skarżącego rejestry zakupów i sprzedaży były nierzetelne, na podstawie art. 193 § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej powoływana w skrócie jako: "o.p.") nie uznano ich za dowód, a podstawę opodatkowania określono w drodze oszacowania na podstawie art. 23 § 4 o.p. Wartość niezaewidencjonowanego obrotu obliczono, jako iloczyn ilości gazu nieujętego w rejestrze zakupów za 2004 r. i cen brutto za litr gazu wynikających z faktur sprzedaży wystawionych przez skarżącego w poszczególnych okresach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00