Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 października 2011 r., sygn. II FSK 650/10

Obowiązek organów podatkowych w zakresie prowadzenia postępowania dowodowego nie jest nieograniczony. Strona ma obowiązek współdziałanie z organem w tym zakresie a zwłaszcza wskazania okoliczności i dowodów znanych wyłącznie jej a istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA (del.) Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Protokolant Iga Szymańska-Wnęk, po rozpoznaniu w dniu 12 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Sz 739/09 w sprawie ze skargi C. S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 27 lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w podatku od nieruchomości za 2004 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.1 Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 listopada 2009 r. sygn. akt I SA/Sz 739/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę "C." S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 27 lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej podatku od nieruchomości za 2004 r. oraz stwierdzenia nadpłaty w tym podatku.

1.2 Jak ustalił Sąd pierwszej instancji, pismem z dnia 23 marca 2009 r. Spółka Akcyjna "C.", następca prawny "B." S.A., wystąpiła z żądaniem stwierdzenia nieważności decyzji Prezydenta Miasta S. z dnia 21 listopada 2005 r. określającej zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości za 2004 r. oraz nadpłatę w tym podatku. Powołując się na przepis art. 247 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej (dalej: Ord. pod.) podniósł, że decyzja ta wydana została z rażącym naruszeniem prawa przez to, że przy określaniu wysokości zobowiązania podatkowego doszło do opodatkowania budowli dróg wewnętrznych oraz obiektów budowlanych związanych z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, które zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844, ze zm.) dalej: u.p.o.i.l. -w roku 2004 nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zdaniem Spółki, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli dróg wewnętrznych oraz w/w obiektów budowlanych wynika Z literalnego brzmienia art. 2 ust. 3 pkt 4 u.p.o.l., stosownie do którego to przepisu, w jego brzmieniu obowiązującym w latach 2004-2006, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegały pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu. Wyłączenia z opodatkowania obejmowało wszystkie drogi zarówno publiczne, jak i drogi wewnętrzne w rozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00