Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 897/10
Uchylenie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT spowodowało, że podatnicy, którzy do tej pory odliczali podatek VAT nabywając usługi gastronomii w ramach świadczonych usług turystyki, mieli to prawo utracić, pomimo wiążącej polskiego ustawodawcę klauzuli stałości z art. 176 Dyrektywy o VAT.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia del. WSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 893/09 w sprawie ze skargi S. Sp. z o. o. z siedzibą w G. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz S. Sp. z o. o. z siedzibą w G. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 893/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, po rozpoznaniu skargi S. Spółki z o.o. (zwanej dalej "Spółką") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 4 sierpnia 2009 r. nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.
2. Zaskarżona interpretacja wydana została w przedmiocie możliwości odliczenia podatku należnego z faktur za usługi gastronomiczne na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej jako "ustawa o VAT"), po uchyleniu przez krajowego ustawodawcę art. 88 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Spółka w złożonym wniosku podała, że należy do skandynawskiej grupy hotelowej i prowadzi w Polsce działalność w zakresie obsługi hoteli marki "S." w G. oraz we W. Ponieważ Hotel "S." we W. nie posiada własnego zaplecza gastronomicznego, Spółka z myślą o nocujących w hotelu gościach nabywała te usługi od pomiotu zewnętrznego tj. "A." Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka A.") prowadzącego znajdującą się w budynku hotelu restaurację - gdzie nabywane przez hotel usługi są dokumentowane w fakturach wystawianych na jego rzecz przez spółkę "A.", a następnie odsprzedawane gościom hotelowym przez spółkę "S.", co znajduje odzwierciedlenie w wystawianych przez wnioskodawcę fakturach.