Wyrok NSA z dnia 21 października 2010 r., sygn. II OSK 1536/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bożena Walentynowicz Sędziowie Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędzia del. NSA Zdzisław Kostka ( spr. ) Protokolant Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 21 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt II SA/Bd 168/10 w sprawie ze skargi P. K. na uchwałę Rady Gminy Chełmża z dnia 30 października 2009 r. nr XLVI/308/09 w przedmiocie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 23 marca 2010 r. (sygn. akt II SA/Bd 168/10) oddalił skargę P. K. na uchwałę Rady Gminy Chełmża z dnia 30 października 2009 r. w przedmiecie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Chełmża.
Z uzasadnienia wyroku Sądu pierwszej instancji wynikają następujące istotne okoliczności sprawy.
Skarżący w skardze na uchwałę w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Chełmża zarzucił naruszenie art. 29 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa i wynikające z niego uprawnienie do gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, poprzez pozbawienie go pierwszeństwa w nabyciu dzierżawionej nieruchomości rolnej. Uzasadniając swoje stanowisko skarżący podniósł, że już na etapie opracowywania projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Chełmża, pismem z dnia 17 lipca 2009 r., złożył swoje uwagi, wskazując, iż jest zaniepokojony zlokalizowaniem strefy aktywności gospodarczej (AG) na terenach rolnych o wysokiej przydatności rolniczej obejmujących dobre gleby trzeciej klasy, które od wielu lat dzierżawi i ubiega się o ich wykup na powiększenie gospodarstwa rodzinnego. Wskazał również, że taka lokalizacja strefy AG jest sprzeczna z opisowymi założeniami studium, w których gwarantuje się pozostawienie funkcji rolniczej na terenach o dużej przydatności do prowadzenia upraw rolnych. Podkreślił, że jest skłonny przystać na propozycje zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze w projektowanym studium części dzierżawionej przez niego nieruchomości (działki nr 44 i nr 42/2 oraz część działki nr 41 o łącznej powierzchni około 27 ha) z uwagi na ich położenie.