Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2010 r., sygn. II OSK 1754/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ Sędziowie sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz sędzia del. NSA Grażyna Radzicka Protokolant Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wr 875/09 w sprawie ze skargi J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu Oleśnickiego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewoda Dolnośląski zarządzeniem zastępczym [...] z [...] października 2009 r. stwierdził wygaśnięcie mandatu J. S. - radnego Powiatu Oleśnickiego. Podstawą tego zarządzenia jest art. 25b ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Radny pełni funkcję Dyrektora Banku Spółdzielczego w Dziadowej Kłodzie oraz członka zarządu Banku Spółdzielczego w Oleśnicy. Wojewoda ustalił, że Bank Spółdzielczy w Oleśnicy prowadzi bankową obsługę budżetu Powiatu Oleśnickiego. Zlecenie obsługi przyjęto w wyniku nieograniczonego przetargu w ramach zamówienia publicznego o finansową obsługę powiatu, w tym starostwa i powiatowych jednostek organizacyjnych. Obsługę prowadzi centrala banku w Oleśnicy i niektóre z jego 11 oddziałów. Jednym z warunków, jaki musiał spełnić bank przystępujący do przetargu, było założenie w budynku Starostwa Powiatowego filii obsługi interesantów starostwa. Bank Spółdzielczy na podstawie umów najmu z 28 sierpnia 2003 r. i 28 sierpnia 2007 r. korzysta zatem z mienia Powiatu Oleśnickiego. Powiat zawarł także z bankiem umowę o kredyt długoterminowy i pożyczkę.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 29 kwietnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wr 875/09, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. S. na zarządzenie zastępcze Wojewody Dolnośląskiego z [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Powiatu Oleśnickiego, oddalił skargę. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że według art. 25b ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) radny nie może prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem lub pomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Sąd podkreślił, że powołany przepis art. 24b ustawy o samorządzie powiatowym ma charakter antykorupcyjny. Według tego przepisu osoba uczestnicząca w procesie podejmowania istotnych rozstrzygnięć dotyczących powiatowej wspólnoty samorządowej nie powinna prowadzić działalności gospodarczej ani zarządzać taką działalnością z wykorzystaniem mienia powiatowego na uprzywilejowanych zasadach. Radny jest osobą zaufania społecznego. Może sprawować swój mandat prawidłowo tylko wówczas, gdy z mandatu nie czerpie ani nie ma możliwości czerpania korzyści majątkowych czy innych korzyści osobistych. Wykorzystywanie mienia komunalnego powiatu na uprzywilejowanych zasadach w prowadzonej działalności gospodarczej mogłoby podważyć zaufanie wyborców do radnego. W demokracji przedstawicielskiej zaufanie to jest założeniem i warunkiem sine qua non ustroju społecznego. Przepis art. 25b stanowi ustawową gwarancję realizacji zaufania społecznego. Eliminuje bowiem sytuacje, gdy mienie komunalne powiatu mogłoby zostać przez radnych wykorzystywane na uprzywilejowanych zasadach.