Wyrok NSA z dnia 5 stycznia 2010 r., sygn. II OSK 5/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska- Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędzia del. NSA Wiesław Morys Protokolant Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 05 stycznia 2010r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 24 września 2008 r. sygn. akt II SA/Go 363/08 w sprawie ze skargi J.P., R.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia [...] kwietnia 2008 r. [...] w przedmiocie ograniczenia uciążliwości urządzenia technicznego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gorzowie Wielkopolskim do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od J.P. i R.P. solidarnie na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. P. i R.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia [...] kwietnia 2008 r. w przedmiocie ograniczenia uciążliwości urządzenia technicznego, wyrokiem z dnia 24 września 2008 r. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta Żary z dnia [...] lutego 2008 r. oraz zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze na rzecz skarżących zwrot kosztów postępowania.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji orzekł, że decyzją z dnia [...] lutego 2008 r. Burmistrz Miasta Żary odmówił nakazania użytkownikowi urządzeń myjni samochodowej zlokalizowanej w Żarach przy ul. Kujawskiej - Halinie Budzyńskiej wykonania w określonym czasie czynności zmierzających do ograniczenia ich uciążliwości dla środowiska.
W uzasadnieniu decyzji organ szczegółowo przedstawił przebieg postępowania administracyjnego w sprawie, wszczętego jeszcze w dniu 8 lipca 1998 r. na skutek pisma Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Zielonej Górze. Ponadto stwierdził, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, rozpoznając skargę J.P., R.P. i M.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze z dnia [...] lutego 2005 r. utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Miasta Żary z dnia [...] stycznia 2005 r., wyrokiem z dnia 19 października 2006 r. sygn. akt II SA/Go 541/05, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. Jak podkreślił organ pierwszej instancji dalsze postępowanie wyjaśniające w sprawie, prowadzono mając na uwadze wskazania Sądu przedstawione w powyższym wyroku. W dniu 16 października 2007 r. zostały przeprowadzone pomiary hałasu emitowanego do środowiska przez Laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Zielonej Górze. Przeprowadzone badania wykazały, że równoważny poziom dźwięku A wyniósł 42,2 dB. Średni czas mycia jednego samochodu wyniósł 33 min. Do obliczeń przyjęto 12 samochodów. Pomiary hałasu prowadzone były przy drzwiach zamkniętych myjni. Organ I instancji wskazał ponadto, że na jego wniosek została przeprowadzona kontrola sanitarna wraz z pomiarami hałasu przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żarach w budynku mieszkalnym J. i R.P., który jest najbardziej narażony na hałas dobiegający z myjni. Pomiary wykonane w dniu 19 stycznia 2008 r. przez ten organ zostały przeprowadzone przy udziale przedstawiciela organu I instancji oraz J.P., zgodnie z procesem mycia i kosmetyki pojazdów, przy włączonych urządzeniach, tj. odkurzacz oraz myjka typu Karcher i przy otwartych drzwiach myjni. Badania wykazały, że hałas docierający do pomieszczeń nie tylko nie przekroczył wartości normatywnej, ale nie zbliżył się do jej granicy.