Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2010 r., sygn. I GSK 641/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.) Sędzia del. NSA Zdzisław Sadurski Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. K.- Firma Handlowa A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 28 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Po 68/08 w sprawie ze skarg B. J. oraz T. K. - Firma Handlowa A. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] listopada 2007 r. nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2009 r., sygn. akt III SA/Po 68/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w P.oddalił skargi T. K. (prowadzącego działalność gospodarczą jako Firma Handlowa A.) oraz B. J. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia 15 listopada 2007 r., nr [...] oraz[...], w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Decyzją tą organ odwoławczy uchylił decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w L. z dnia 2 marca 2005 r., nr[...], w części dotyczącej wezwania do zapłaty odsetek wyrównawczych umarzając postępowanie w tym zakresie, zaś w pozostałej części utrzymał w mocy decyzje organu I instancji.
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych obu instancji, które stwierdziły, że zgłoszenie celne dokonane w imieniu T. K. przez przedstawiciela pośredniego Spedycję Międzynarodową "E." s.c. B. J., S. J. w procedurze uproszczonej poprzez wpis do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu pod pozycją nr 96 i 97 z dnia 25 października 2002 r. oraz zgłoszenie celne uzupełniające według dokumentu SAD z dnia 6 listopada 2002 r. o nr [...]na podstawie których objęto procedurą dopuszczenia do obrotu sprowadzoną z zagranicy odzież, nie są prawidłowe w części dotyczącej stawki celnej i kwoty długu celnego. Preferencyjne pochodzenie towaru nie zostało prawidłowo udokumentowane. Nie można było także ustalić kraju pochodzenia towaru. W związku z tym zastosowano stawkę celną autonomiczną podwyższoną o 100% (120%) zamiast zadeklarowanej przez stronę stawki celnej konwencyjnej.