Wyrok NSA z dnia 19 października 2010 r., sygn. II GSK 954/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia del. WSA Maria Jagielska Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 19 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "P. T. C." Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2009 r. sygn. akt VI SA/Wa 2488/08 w sprawie ze skargi "P. T. C." Spółki z o.o. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dokonania rezerwacji częstotliwości 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od "P. T. C." Spółki z o.o. w W. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 2488/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę "P. T. C." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] września 2008 r., nr [...], w przedmiocie odmowy dokonania rezerwacji częstotliwości. Decyzją tą Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej zwany Prezesem UKE) utrzymał w mocy - po ponownym rozpatrzeniu sprawy - swoją decyzję z dnia [...] kwietnia 2008 r., nr [...], w której odmówił dokonania na rzecz skarżącej spółki rezerwacji częstotliwości z zakresu 824-830 MHz oraz 869-875 MHz.
Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organu administracji, który stwierdził, że pismem z dnia 12 października 2007 r. skarżąca spółka złożyła do Prezesa UKE wniosek o dokonanie rezerwacji częstotliwości dupleksowych kanałów z zakresu 824-830 MHz oraz 869-875 MHz. Organ regulacyjny, działając na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.; dalej powoływana jako: k.p.a.) oraz art. 114 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), odmówił dokonania rezerwacji częstotliwości we wnioskowanym zakresie. Prezes UKE stwierdził, że częstotliwości w zakresach 824-830 MHz oraz 869-875 MHz nie są dostępne, gdyż zostały przeznaczone decyzjami rezerwacyjnymi Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (dalej zwany Prezesem URTiP) z dnia [...] grudnia 2003 r. i [...] października 2005 r. dla wykorzystania przez S. S.A. z siedzibą w W., a zatem w sprawie nie wystąpiła przesłanka dostępności określona w art. 114 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego. W tej sytuacji organ uznał, że nie jest zobowiązany do badania pozostałych przesłanek rezerwacji częstotliwości wskazanych we wspomnianym przepisie. Zdaniem Prezesa UKE, mimo zmiany rezerwacji częstotliwości wnioskowanej przez S. S.A., w przedmiotowej sprawie nie było podstaw do zastosowania art. 116 ust. 7 Prawa telekomunikacyjnego, bowiem nie każda zmiana rezerwacji wymaga zastosowania postępowania przetargowego. Wbrew twierdzeniom skarżącej spółki organ uznał, że zmiany warunków rezerwacji, które nie prowadzą do objęcia rezerwacją większego zakresu widma częstotliwości radiowych (a taka sytuacja miała miejsce w przypadku zmiany rezerwacji częstotliwości wnioskowanej przez S. S.A.), nie wymagają stosowania postępowania przetargowego.