Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2010 r., sygn. I GSK 739/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Sędzia NSA Jan Bała Sędzia del. WSA Maria Jagielska Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2010 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "L." Spółki z o.o. w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 29 stycznia 2008 r. sygn. akt I SA/Rz 826/07 w sprawie ze skargi "L." Spółki z o.o. w R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] września 2007 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Rzeszowie do ponownego rozpoznania, 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w P. na rzecz "L." Spółki z o.o. w R. kwotę 380 (trzysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 29 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Rz 826/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę "L." Sp. z o.o. z siedzibą w R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] września 2007 r., nr [...]. Decyzja ta utrzymywała w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w R. z dnia [...] czerwca 2007 r., nr [...], którym uznano za nieprawidłowe stanowisko skarżącej przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Sąd pierwszej instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów podatkowych, które stwierdziły, że pismem z dnia [...] czerwca 2007 r. skarżąca spółka zwróciła się do organu I instancji z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: czy olej opałowy produkowany na bazie tłuszczów i oleju zwierzęcego i roślinnego z nazwą handlową [...] i [...] i symbolem PKWiU 24.66.48-99.00 podlega przepisom ustawy o akcyzie i jeśli tak, to jaką stawką powinien być opodatkowany. Strona wyjaśniła, że jest producentem oleju [...] i oleju [...], które wytwarzane są na bazie tłuszczów i olejów roślinnych i zwierzęcych. Produkty te (oleje opałowe) mają symbole PKWiU 24.66.10.00 oraz 24.66.48.99, co wynika z dołączonych do wniosku opinii Urzędu Statystycznego w Ł. z dnia [...] czerwca 2006 r. i z dnia [...] lutego 2007 r. Spółka stwierdziła, że "Żadna z opinii nie kwalifikuje towaru [...] i [...] do wyrobów akcyzowych opisanych w Załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). Szczególnie ma to znaczenie jeśli uwzględni się, że produkty te mogą być użyte jako paliwo napędowe lub komponent albo domieszka do paliw silnikowych". W konkluzji strona uznała, że jeżeli produkt nie jest wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, to nie jest wyrobem podlegającym przepisom tej ustawy, w szczególności przedmiotowych produktów nie dotyczy unormowanie art. 62 ustawy, bowiem przepis ten związany jest z możliwością wykorzystania na cele opałowe innych wyrobów akcyzowych opisanych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Organy podatkowe uznały stanowisko skarżącej za nieprawidłowe. Zdaniem organów, wyroby o symbolu PKWiU 24.66.10-00.00 oraz 24.66.48-99.00, produkowane na bazie tłuszczów i oleju zwierzęcego i roślinnego pod nazwą handlową [...] i [...], w przypadku ich użycia na cele opałowe, mieszczą się w definicji olejów opałowych zawartej w art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i podlegają przepisom tej ustawy oraz wydanym na jej podstawie przepisom wykonawczym. Bez znaczenia jest przy tym fakt, że nie zostały one wymienione w załączniku nr 1, ani w załączniku nr 2 do ustawy, bowiem art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym jednoznacznie rozszerza zakres przedmiotowy olejów opałowych i umożliwia nałożenie podatku akcyzowego również na te wyroby, które nie zostały wprost wymienione w załączniku do ustawy jako oleje opałowe, jednak pod warunkiem, że są wykorzystywane na cele opałowe. Ponadto, skoro podatnik, przedstawiając stan faktyczny jednoznacznie stwierdził, że przedmiotowe produkty mogą być użyte jako paliwo napędowe lub komponent albo domieszka do paliw silnikowych, to w przypadku użycia olejów [...] i [...] do takich celów produkty te należy kwalifikować do wyrobów akcyzowych wymienionych w pozycji 6 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą do wyrobów akcyzowych zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Dla oceny tej nie ma natomiast znaczenia twierdzenie skarżącej spółki, że we wniosku - przy opisie celu, w jakim mogą być użyte przedmiotowe produkty - omyłkowo pominięto wyraz "nie", gdyż w rzeczywistości oleje [...] i [...] nie nadają się do wykorzystania na cele zużycia w silnikach spalinowych oraz nie były oferowane jako domieszki, dodatki czy samoistne paliwa silnikowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00