Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2010 r., sygn. I FSK 2083/09
Kontener nie jest środkiem transportu morskiego ani lądowego w rozumieniu przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 i 9a ustawy o VAT.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Krystyna Chustecka (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Hieronim Sęk, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. M., P. M. U. spółki cywilnej z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 sierpnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 401/09 w sprawie ze skargi P. M., P. M. U. spółki cywilnej z siedzibą w G. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. M., P. M. U. spółki cywilnej z siedzibą w G. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 401/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę P. M., P. M. U. s.c. z/s w G. na interpretację indywidualną Ministra Finansów w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynikało, że pismem z dnia 27 października 2008 r. strona wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w B. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie stawki podatku dla usług rozładunku kontenerów, świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Przedstawiając stan faktyczny spółka podała, że świadczy usługi związane z rozładunkiem kontenerów przywożonych przez armatorów morskich spoza terenu Unii Europejskiej do portów w Polsce. Przywóz kontenerów potwierdzany jest każdorazowo konosamentem zawierającym informacje o porcie załadunku i wyładunku towaru oraz dane właściciela. Po wyładowaniu ze statku kontener zostaje dostarczony na plac rozładunkowy w celu rozformowania (wyładunku zawartości), a następnie towar zostaje zgłoszony do odprawy celnej, po dokonaniu której towar zostaje dopuszczony do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej i wydany odbiorcy z portu. Rozformowania kontenerów świadczone są na rzecz podmiotów krajowych innych niż armatorzy, sama zaś usługa jest usługą kompleksową zakładającą połączenie umiejętności wspólników, osób zatrudnionych przez spółkę oraz podmiotów zewnętrznych, w tym wyposażonych w urządzenia przeładunkowe portów morskich. Konieczna jest również ścisła współpraca z odbiorcą przesyłki kontenerowej. Strona wyjaśniła również, że świadczenie usługi rozpoczyna się w momencie kiedy kontener zostaje przeładowany z burty statku na plac portowy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right