Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 5 października 2010 r., sygn. II FSK 891/09

W rozporządzeniu w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych zamieszczono regulacje, które nie wynikają z treści upoważnienia zawartego w art. 5 ust. 5 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W szczególności nie znajduje umocowania ustawowego wymóg podawania adresów wszystkich nieruchomości podlegających zarządowi skarżącej.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Małgorzata Wolf - Mendecka, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), Protokolant Justyna Bluszko - Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 5 października 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 2749/08 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę P. S.A. z siedzibą w W. i uchylił indywidualną interpretację wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w W. w przedmiocie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Stan sprawy Sąd przedstawił następująco:

Wnioskiem z dnia 13 marca 2008 r. skarżąca Spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w W. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu informacji, które powinno zawierać zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2. W uzasadnieniu wniosku skarżąca podała, że została utworzona na mocy ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe (Dz. U. Nr 84, poz. 948), jej działalność polega na zarządzaniu nieruchomościami Grupy PKP i prowadzona jest na terenie całego kraju. W związku ze zgłoszonym przez Naczelnika Pierwszego [...] Urzędu Skarbowego w W. żądaniem podania w zgłoszeniu aktualizacyjnym adresów wszystkich posiadanych nieruchomości, skarżąca zadała pytanie, czy informacje podawane na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) przez podatników wykonujących działalność gospodarczą obejmują adresy miejsc prowadzenia działalności, ale nie obejmują miejsc, w których znajdują się wprawdzie składniki majątku podatnika, ale działalność nie jest tam wykonywana oraz czy z uwagi na wykonywanie przez skarżącą działalności gospodarczej wyłącznie w miejscach siedziby jej władz, innych organów uczestniczących w zarządzaniu i nadzorowaniu prowadzonej działalności, mających umocowanie do podejmowania decyzji w imieniu skarżącej oraz w miejscach pracy pracowników, jedynie te adresy stanowią informację, o której mowa w polu B.11 formularza NIP-2. Udzielając pozytywnej odpowiedzi na obydwa postawione pytania skarżąca podniosła, że wobec braku legalnej definicji pojęcia "miejsce prowadzenia działalności" w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 202, poz. 1959 ze zm.) należy przyjąć, że miejsce prowadzenia działalności gospodarczej powinno posiadać cechy odrębności organizacyjnej, co oznacza, że nie wszystkie nieruchomości, które znajdują się w jej posiadaniu należy traktować jako miejsca prowadzenia tej działalności, ale tylko te z nich, gdzie siedzibę mają władze Spółki lub inne organy uczestniczące w zarządzaniu lub nadzorowaniu działalności, mające umocowanie do podejmowania decyzji w imieniu Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00