Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2010 r., sygn. I FSK 1109/09
Protokół badania ksiąg jest swoistym aktem administracyjnym, którego sporządzanie jak i kwestionowanie powinno odbywać się w zgodzie z procedurą opisaną w art. 193 § 6 - 8 O.p. Dopiero wykorzystanie tego trybu postępowania daje podstawę do skutecznego kwestionowania ksiąg w określonym zakresie na dalszym etapie postępowania podatkowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Jarmasz, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Tomasz Kolanowski, Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 1 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 57/09 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 15 grudnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za czerwiec 2003 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w B. na rzecz J. K. kwotę 300 zł (słownie: trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 kwietnia 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 57/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił zaskarżoną przez J. K. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia 15 grudnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiąc czerwiec 2003 r.
Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu faktycznego wynika, że decyzją z dnia 15 grudnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia 30 września 2008 r. określającą J. K. kwotę zobowiązania w podatku od towarów i usług za miesiąc czerwiec 2003 r. W uzasadnieniu decyzji Dyrektor Izby Skarbowej podniósł, iż bezpośredni wpływ na rozliczenie podatku od towarów i usług za czerwiec 2003 r. mają ustalenia dokonane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w decyzji z dnia 11 września 2008 r. określającej zobowiązanie w podatku od towarów i usług za maj 2003 r. Z uwagi na fakt, że w rozliczeniu podatku od towarów i usług VAT - 7 za czerwiec 2003 r. skarżący uwzględnił kwotę nadwyżki podatku z poprzedniej deklaracji, koniecznym było zmniejszenie podatku naliczonego o kwotę 3.765 zł, tj. zadeklarowaną za maj 2003 r. kwotę nadwyżki podatku do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Organ podkreślił, iż jedyny wpływ na określenie zobowiązania w podatku od towarów i usług za czerwiec 2003 r. miało wyeliminowanie z obrotu prawnego rozliczenia złożonego przez skarżącego za maj 2003 r., w którym wykazał nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc w wysokości 3.765 zł. W toku czynności kontrolnych organ pierwszej instancji ustalił, że J. K. w maju 2003 r. dokonał zakupu między innymi złomu stalowego, miedzianego oraz aluminiowego, udokumentowanego fakturami VAT, na których jako wystawca widnieje spółka z o. o. "W." z siedzibą w S. przy ul. K. [...]. Ze zgromadzonego w niniejszej sprawie materiału dowodowego wynika, że w przedmiocie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w B. przeprowadził, wobec Jana Kosiorka, postępowanie kontrolne zakończone wydaniem w dniu 15 lutego 2008 r. decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 r. Wskazano w niej, że zakwestionowane faktury nie dokumentują dokonania operacji gospodarczych, gdyż w rzeczywistości sprzedaż złomu nie wystąpiła, a podatnik wprowadził do obrotu złom z niewiadomego źródła. Organ wskazał, że przeprowadzone postępowanie podatkowe wykazało, iż spółka "W." to podmiot nieistniejący, który w maju 2003 r. nie wykonywał czynności opodatkowanych polegających na obrocie złomem. Poza fakturami VAT, na których widnieją nieprawdziwe dane adresowe wystawcy oraz sfałszowany podpis wystawcy - D. Ł., brak jest jakichkolwiek dowodów potwierdzających prowadzenie przez spółkę "W." w przedmiotowym okresie rozliczeniowym działalności gospodarczej, w tym w zakresie obrotu złomem. Zdaniem organu z uwagi na powyższe oraz treść § 48 ust. 4 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm., dalej "rozporządzenie"), skarżący nie miał podstaw prawnych do obniżenia w rozliczeniu za maj 2003 r. podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach wystawionych przez spółkę z o. o. "W." na łączną kwotę 88.827,89 zł.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right