Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2010 r., sygn. II FSK 1351/08
Przepis art. 77 § 4 O.p. nie może bowiem być rozpatrywany w oderwaniu od innych przepisów tego rozdziału, w tym art. 72 O.p. Wniosek w przedmiocie zwrotu nadpłaty podlegałby rozpatrzeniu, gdyby został złożony - w warunkach określonych w art. 77 § 3 O.p. - przed wydaniem nowej decyzji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia WSA del. Bogusław Woźniak (sprawozdawca), Protokolant Dorota Żmijewska, po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. S.A. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 kwietnia 2008 r. sygn. akt I SA/Gl 928/07 w sprawie ze skargi A. S.A. w B. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia 12 września 2007 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 12 czerwca 2007 r. Spółka Akcyjna "A." w B. (dalej spółka) wystąpiła do organu podatkowego o zwrot nadpłaty wraz z oprocentowaniem z tytułu podatku od nieruchomości za 2001 r., powołując art. 77 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. t.j.2005, Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej Ord.pod.). Podstawą wniosku było uchylenie decyzji Wójta Gminy P. z dnia 29 września 2004 r., określającej wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2001 r. przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w dniu 5 lipca 2006 r. Organ przyznał, iż uchylenie decyzji podatkowej spowodowało powstanie nadpłaty, która powinna być zwrócona bez zbędnej zwłoki (jeżeli nie wydano decyzji w tej samej sprawie w ciągu 3 miesięcy), a tymczasem nowa decyzja określająca zobowiązanie została wydana dopiero po upływie siedmiu miesięcy.