Wyrok NSA z dnia 19 marca 2009 r., sygn. I OSK 566/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch Sędziowie NSA: Jan Paweł Tarno Jolanta Sikorska (spr.) Protokolant Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 19 marca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 listopada 2007 r. sygn. akt IV SA/GL 184/07 w sprawie ze skargi W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] grudnia 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy w ramach realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 listopada 2007r. w sprawie sygn. akt IV SA/GL 184/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] grudnia 2006r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy w ramach realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podał, że decyzją z dnia [...] października 2006r. nr [...], działający z upoważnienia Burmistrza Miasta w K. Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w K., na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 6 i ust. 2, art. 24 ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy (Dz. U. Nr 155, poz. 1109), zwanego również rozporządzeniem z dnia 29 sierpnia 2006r. oraz art. 104 k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku W. K. odmówił przyznania pomocy w ramach realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy. W uzasadnieniu wskazał, że zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006r., pomocy udziela się rodzinie rolniczej, gdy spełnione są kumulatywnie dwie przesłanki: 1) co najmniej jedna osoba w tej rodzinie jest rolnikiem, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, który podlega temu ubezpieczeniu z mocy ustawy, 2) w gospodarstwie rolnym, w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w którym szkody w uprawach rolnych spowodowane suszą, oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę na podstawie § 20 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 ze zm.) wynoszą powyżej 30%. Według art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, rolnikiem jest osoba fizyczna prowadząca na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny albo zależny) gospodarstwa rolnego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 i art. 16 ust. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, ubezpieczeniu z mocy ustawy nie podlegają rolnicy podlegający innemu ubezpieczeniu społecznemu lub posiadający prawo do emerytury lub renty. Na podstawie zaświadczenia Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówki Terenowej w L. Oddział Regionalny C. ustalono, że w gospodarstwie rolnym właściciela - W. K. osobą ubezpieczoną z mocy ustawy jest tylko jego syn - P. K., który nie jest rolnikiem, gdyż został ubezpieczony z tytułu ubezpieczenia emerytalno-rentowego, spadkowego, chorobowego i macierzyńskiego jako domownik. Wobec tego nie została spełniona pierwsza z przesłanek wymienionych w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006r.