Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2009 r., sygn. I OSK 1454/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Kacprzak (spr.), Sędzia NSA Janina Antosiewicz, Sędzia WSA del. do NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej U. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 lipca 2008r. sygn. akt III SA/Lu 201/08 w sprawie ze skargi U. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] marca 2008r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od skarżącej U. M. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w [...] kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 lipca 2008 r., sygn. akt III SA/Lu 201/08 oddalający skargę U. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze Służby Celnej.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie sprawy:
Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej decyzją z dnia [...] lutego 2008 r. Nr [...] zwolnił U. M. ze służby celnej w Izbie Celnej w Białej Podlaskiej. Zwolnienie nastąpiło na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a ustawy o Służbie Celnej (Dz.U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 ze zm.) w związku z informacją otrzymaną w dniu [...] lutego 2008 r. z Prokuratury Krajowej w Lublinie, iż w dniu [...] stycznia 2008 r. do Sądu Okręgowego [...] [...] w Zamościu skierowano przeciwko skarżącej akt oskarżenia o czyny z art. 258 § 1, art. 228 § 1 k.k. w zw. z art. 12 k.k. w zw. z art. 65 §1 k.k. i inne.
Po ponownym rozpoznaniu sprawy decyzją z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy swoją decyzję wskazując, że kierował się treścią art. 25 ust. 1 pkt 8a ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którym funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby w wypadku wniesienia aktu oskarżenia publicznego. Ww. przepis ma charakter obligatoryjny. W tej sytuacji obowiązkiem Dyrektora Izby Celnej jest zwolnienie funkcjonariusza celnego ze służby. Organ odnosząc się do zarzutów podnoszonych we wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy stwierdził, że wydanie decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza celnego na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a w przypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego nie wymaga przeprowadzenia postępowania. Dyrektor Izby Celnej podkreślił, że art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o zmianie ustawy Kodeks Celny oraz o zmianie ustawy o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 120, poz. 1122), na mocy którego rozszerzono katalog przesłanek obligatoryjnego zwolnienia funkcjonariuszy celnych ze służby dodając do art. 25 ustawy o Służbie Celnej pkt 8a i 8b, został poddany kontroli Trybunału Konstytucyjnego pod względem jego zgodności z Konstytucją (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 października 2004 r. sygn. akt K 1/04).