Wyrok NSA z dnia 1 września 2009 r., sygn. I OSK 8/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska Sędzia WSA del. Iwona Kosińska Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 1 września 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 października 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 896/08 w sprawie ze skargi W. W. na decyzję Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] maja 2008r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania należności zagranicznej oraz dodatku wojennego z tytułu pełnienia służby poza granicami kraju oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Minister Obrony Narodowej decyzją z dnia [...] maja 2008 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 127 § 3 oraz art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] odmawiającą przyznania płk. W. W. należności zagranicznej oraz dodatku wojennego z tytułu pełnienia służby poza granicami państwa w charakterze obserwatora wojskowego ONZ w A. W uzasadnieniu organ podał, że płk W. W. decyzją Ministra Obrony Narodowej z [...] lipca 2006 r. nr [...] został skierowany do wykonywania zadań na stanowisku obserwatora wojskowego misji Organizacji Narodów Zjednoczonych UNAMA w A. Po zakończeniu pełnienia służby poza granicami kraju, wnioskiem z dnia 10 stycznia 2008 r. oficer zwrócił się do Ministra Obrony Narodowej o wypłatę należności zagranicznej oraz dodatku wojennego za okres pełnienia tam służby. Po rozpatrzeniu wniosku, decyzją z dnia [...] marca 2008 r. organ odmówił wnioskodawcy przyznania powyższych należności. W odwołaniu od powyższej decyzji oficer wniósł o zmianę decyzji w części dotyczącej przyznania mu dodatku wojennego. W uzasadnieniu stwierdził, iż organ nie wyjaśnił w jakim charakterze W. W. pełnił służbę w A., ograniczył się bowiem tylko do zacytowania stwierdzenia wpisanego w skierowaniu oficera do służby w tym kraju. Minister Obrony Narodowej wyjaśnił, iż wnioskodawca został skierowany do pełnienia służby poza granicami państwa w charakterze obserwatora wojskowego. Natomiast z dokumentów wystawionych przez Organizacje Narodów Zjednoczonych wynika, iż oficer pełnił też inne funkcje - oficera łącznikowego oraz doradcy wojskowego. Nie oznacza to jednak, zdaniem organu, iż oficer uzyskał prawo do przyznania dodatku wojennego, ponieważ charakter jego służby, pomimo wykonywania zadań dodatkowych, mieścił się w pojęciu zawartym w § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2004 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz.U. Nr 140, poz. 1479 ze zm.), tj. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych. Zgodnie zaś z treścią § 10 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz.U. Nr 162, poz. 1698 ze zm.), żołnierz zawodowy skierowany w charakterze obserwatora wojskowego lub osoby posiadającej status obserwatora wojskowego do misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych otrzymuje jednorazową należność pieniężną oraz należność zagraniczną.