Wyrok NSA z dnia 7 października 2009 r., sygn. I OSK 303/09
Zasada prawdy obiektywnej rządząca postępowaniem administracyjnym wymagała (art. 7 i 77 k.p.a.), aby organ rozpoznający sprawę z urzędu podjął działania w celu wyjaśnienia, czy w rozpoznawanej sprawie prawidłowo wykonany został obowiązek powiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów, zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Brak próby wyjaśnienia tej spornej kwestii i danie wiary oświadczeniom rodziców bez przesłuchania i uzasadnienia odmowy uznania za wiarygodne zeznań osoby doręczającej zawiadomienia, narusza podstawowe zasady postępowania administracyjnego stosowanego pomocniczo w postępowaniu nadzorczym (art. 91 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym).
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie:
Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko (spr.)
Sędziowie NSA Małgorzata Pocztarek del. WSA Stanisław Marek Pietras
Protokolant Edyta Pawlak
po rozpoznaniu w dniu 7 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Warmińsko-Mazurskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 11 grudnia 2008 r. sygn. akt II SA/Ol 858/08 w sprawie ze skargi Gminy Morąg na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej w Bogaczowie 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Gminy Morąg kwotę 120 (sto dwadzieścia)zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie po rozpoznaniu skargi Gminy [...] wyrokiem z 11 grudnia 2008 r., sygn. akt II SA/Ol 858/08 uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z [...] września 2008 r., nr [...] w przedmiocie likwidacji szkoły podstawowej w [...]. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd stwierdził, że zasada legalności, obowiązująca w postępowaniu sądowoadministracyjnym, obliguje Wojewódzki Sąd Administracyjny do kontroli zaskarżonego aktu pod względem zgodności z prawem materialnym i procesowym. W razie stwierdzenia, że akt nadzoru został podjęty z naruszeniem prawa, Sąd uwzględniając skargę jednostki samorządu terytorialnego uchyla ten akt, co wynika z treści art. 148 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Z redakcji tego przepisu wynika, iż podstawą do uchylenia aktu nadzoru powinno być każde naruszenie prawa, bez względu na jego materialnoprawny lub procesowy charakter. Stanowisko takie prezentowane jest również w piśmiennictwie (T. Woś, H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Postępowanie sądowoadministracyjne, Warszawa 2004, s. 312).