Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. II GSK 746/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie Rafał Batorowicz NSA Zofia Borowicz (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. P. T. S. "B." w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w L. z dnia 10 kwietnia 2008 r. sygn. akt III SA/Lu 587/07 w sprawie ze skargi S. P. T. S. "B." w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji w przedmiocie odmowy zmiany zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w L. wyrokiem z dnia 10 kwietnia 2008 r. o sygn. akt III SA/Lu 587/07 oddalił skargę S. P. T. S. "B." z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] października 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym.
Sąd oparł się na następującym stanie faktycznym sprawy. Wnioskiem z dnia [...] stycznia 2007 r. P. P. K. S. w L. wystąpiło do Marszałka Województwa L. o zmianę zezwolenia nr [...] z dnia [...] stycznia 2004 r. w zakresie zmiany rozkładu jazdy na linię komunikacyjną Lublin - Świdnik (helikopter) przez Kalinówkę.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] Marszałek Województwa L. odmówił zmiany zezwolenia nr [...] z dnia [...] stycznia 2004 r. (zmienionego następnie decyzją z dnia [...] kwietnia 2006 r.) na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linię komunikacyjną Lublin - Świdnik (helikopter) przez Kalinówkę. Wniosek o zmianę zezwolenia został poddany analizie rynkowej w celu stwierdzenia, czy realizacja wnioskowanych przewozów nie będzie stanowiła zagrożenia dla istniejących już linii regularnych. Wykonana analiza wykazała, że proponowane kursy z Lublina do Świdnika zostały zaprojektowane w niewielkim odstępie czasowym od kursów innych przewoźników, obsługujących tę samą linię. Przewoźnicy, których godziny odjazdów znajdują się w bezpośrednich odstępach czasowych od proponowanych przez stronę stwierdzili, że zmienione kursy będą stanowiły zagrożenie dla kursów realizowanych z uwagi na spadającą frekwencję i spadek opłacalności ich wykonywania. Na linii Lublin-Świdnik prowadzi działalność gospodarczą 17 przewoźników i w ciągu jednego dnia jest realizowanych 173 + 174 kursów, zaś częstotliwość kursowania wynosi ok. 6 minut. Wprowadzenie więc nowych kursów z kilkuminutowymi odstępami od kursów przewoźników realizujących już kursy na tej samej linii nie prowadzi do uczciwej konkurencji, lecz stwarza niebezpieczeństwo rywalizacji o pasażerów, a w konsekwencji prowadzi do naruszania przepisów ruchu drogowego. Ponadto ich wprowadzenie przyczyni się do spadku opłacalności prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej. W trakcie przeprowadzonej kontroli PPKS w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego z przepisami ustawy o transporcie drogowym nałożono na stronę decyzją z dnia [...] maja 2006 r. karę pieniężną w wysokości 3.000,00 zł.