Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2009 r., sygn. II GSK 721/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędziowie Kazimierz Brzeziński NSA Joanna Kabat-Rembelska Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. K. - "E." Ochrona Osób, Mienia i Usługi Detektywistyczne od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 marca 2007 r. sygn. akt VI SA/Wa 1779/04 w sprawie ze skargi R. K. - "E." Ochrona Osób, Mienia i Usługi Detektywistyczne na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] czerwca 2004 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. K. - "E." Ochrona Osób, Mienia i Usługi Detektywistyczne na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 30 marca 2007 r. o sygn. akt VI SA/Wa 1779/04 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę R. K. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] czerwca 2004 r. o nr [...] w przedmiocie cofnięcia koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia. Decyzja ta utrzymała w mocy wcześniejszą decyzję z dnia [...] kwietnia 2004 r. o nr [...].
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organu administracji, który stwierdził, że podczas przeprowadzonej u R. K. kontroli w dniach od 5 do 6 listopada 2003 r. ustalono brak prowadzenia kompletnej dokumentacji przez blisko 3 lata od uzyskania koncesji. Z wymaganej dokumentacji prowadzono jednie "rejestr zawartych umów" oraz "wykaz zatrudnionych pracowników" przedstawiony w terminie późniejszym. Natomiast wymagane "księgi realizacji umów" w trakcie całego postępowania nie zostały przedstawione. Nie przestrzegał też czasu przechowywania dokumentacji, nie powiadomił organu koncesyjnego o podjęciu działalności gospodarczej, nie powiadomił także o zmianie miejsca zamieszkania. W związku z powyższym, po wszczęciu postępowania organ zwrócił się do Komendanta Wojewódzkiego Policji o wydanie opinii w sprawie cofnięcia koncesji. Komendant pozytywnie zaopiniował prowadzenie działalności gospodarczej i wypowiedział się, że nie stanowi ona zagrożenia dla ładu i porządku publicznego. Organ koncesyjny nie uwzględnił opinii o ogólnym charakterze, skoro kontrola wykazała powyższe uchybienia. W złożonym wyjaśnieniu do protokołu kontroli strona podała, że nie jest w stanie przedstawić wykazu zatrudnionych pracowników ochrony i księgi realizacji umów. W czasie dwudniowej kontroli nie okazano tych dokumentów. Przedstawiony w terminie późniejszym zaprowadzony "wykaz zatrudnionych pracowników ochrony" nie usprawiedliwia braku wykonania obowiązku, przy czym do dnia wydania decyzji nie przedstawiono "księgi realizacji umów".