Wyrok NSA z dnia 6 października 2009 r., sygn. II GSK 108/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Kazimierz Brzeziński Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Rafał Batorowicz (spr.) Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 6 października 2009 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej N. O. P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 30 września 2008 r. sygn. akt VI SA/Wa 1176/08 w sprawie ze skargi N. O. P. S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 września 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny
w W. w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 1176/08 oddalił skargę N. O. P. S.A.
z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekał w następującym stanie sprawy:
Spółka N. O. P. S.A. wniosła o wydanie decyzji na dalsze zajęcie pasa drogowego Al. J. P.w rejonie nr [...] pod nośnik reklamowy jednostronny o łącznej powierzchni reklamowej 2,16 m2.
Decyzją [...] z dnia [...] stycznia 2008 r. Zarząd Dróg Miejskich w W. działając w imieniu Prezydenta m. st. W., odmówił wydania zezwolenia na wnioskowane zajęcie pasa drogowego.
W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że stan faktyczny sprawy (w porównaniu do wcześniejszej decyzji zezwalającej na lokalizację reklamy) uległ istotnej zmianie. Organ wskazał, że przy rozpoznaniu wniosku strony skarżącej organ wziął pod uwagę fakty powszechnie znane, a mianowicie dopuszczalny limit prędkości na odcinku drogi, przy którym strona skarżąca wnioskuje umieszczenie reklamy, dane dotyczące utrzymywania się przyrostu natężenia ruchu drogowego na sieci ulic Warszawy oraz dane dotyczące stałej tendencji wzrostu liczby wypadków drogowych. Organ wskazał również na statystyki policji odnoszące się do wypadków drogowych z 2005 r. oraz przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19 kwietnia 2005 r. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013 GAMBIT 2005. W toku postępowania administracyjnego organ pierwszej instancji zgromadził ponadto wyniki badań natężenia ruchu w porannym szczycie (pojazdy/godzina) opracowane przez Biuro Planowania Rozwoju W., opinię