Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 września 2008 r., sygn. VI SA/Wa 1176/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski Sędziowie Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Sędzia WSA Andrzej Wieczorek (spr.) Protokolant Patrycja Wrońska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2008 r. sprawy ze skargi N. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] marca 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę
Uzasadnienie
N. S.A. w W. pismem z dnia [...] lipca 2007 r. skierowanym do Z. w W. wniosła o wydanie od dnia 20 lipca 2007 r. na kolejne 18 miesięcy tj. do dnia 19 stycznia 2009 r. decyzji na dalsze zajęcie pasa drogowego Al. [...] w rejonie nr [...] pod nośnik reklamowy jednostronny o łącznej powierzchni reklamowej 2,16 m2.
Decyzją [...] z dnia [...] stycznia 2008 r. Z. w W. działając w imieniu Prezydenta W., po rozpoznaniu wniosku strony skarżącej, odmówił wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego (drogi powiatowej) Al. [...] w rejonie nr [...] o powierzchni 2,16 m2 według lokalizacji szczegółowej określonej na planie sytuacyjnym, w celu umieszczenia obiektu reklamowego.
Jako podstawę prawną tej decyzji został wskazany art. 19 ust. 5, art. 39 ust. 1 pkt 1, ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115) - zwana dalej "ustawą o drogach publicznych" i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - cytowany dalej jako "k.p.a."
W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że w sprawie niniejszej stan faktyczny sprawy (w porównaniu do wcześniejszej decyzji zezwalającej na lokalizację reklamy) uległ istotnej zmianie. Organ wskazał, że przy rozpoznaniu wniosku strony skarżącej organ wziął pod uwagę fakty powszechnie znane, a mianowicie dopuszczalny limit prędkości na odcinku drogi, przy którym strona skarżąca wnioskuje umieszczenie reklamy, dane dotyczące utrzymywania się przyrostu natężenia ruchu drogowego na sieci ulic W. na poziomie 6-7% w skali rocznej oraz stałej tendencji wzrostu liczby wypadków drogowych na poziomie 8,8% pomiędzy 2005 a 2004 r. Organ wskazał również na statystyki policji odnoszące się do wypadków drogowych z 2005 r. oraz przyjęty przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 19 kwietnia 2005 r. Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2005-2007-2013 GAMBIT 2005. W toku postępowania administracyjnego organ pierwszej instancji zgromadził ponadto wyniki badań natężenia ruchu w porannym szczycie (pojazdy/godzina) opracowane przez B. W., opinię w sprawie zagrożeń kierujących pojazdami wynikających z umieszczenia reklam w pasach dróg w W. opracowaną przez Instytut [...], szczegółowy plan sytuacyjny, wymiary reklamy oraz krótką charakterystykę reklamy.