Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2009 r., sygn. II FSK 1622/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Grzegorz Borkowski, Sędzia NSA Bogusław Dauter (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Ludmiła Jajkiewicz, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 296/07 w sprawie ze skargi E. D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 7 listopada 2006 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz E. D. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 31 sierpnia 2007 r., III SA/Wa 296/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną przez E. D. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z 7 listopada 2006 r. nr [...], oraz poprzedzające ją postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z 26 czerwca 2006 r., nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
2. Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez sąd pierwszej instancji stanie faktycznym: pismem z 23 marca 2006 r. (data wpływu do organu 27 marca 2006 r.) E. D. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego W. o udzielenie w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm., dalej: o.p.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny sprawy skarżąca wskazała, iż od 6 stycznia 2006 r. zatrudniona jest przez P. (dalej: U.) na stanowisku asystenta finansowego projektu M. Wyjaśniła, że środki na realizację tego projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Instytucją Wdrażającą EQUAL i dysponentem środków jest F. zaś Instytucją Zarządzającą minister właściwy do spraw pracy. Dodała, że środki na realizację programu EQUAL w 75% pochodzą z zagranicy, pozostałe zaś 25% z budżetu państwa. Skarżąca nadmieniła, że podstawowym celem działań asystenta finansowego jest terminowe i właściwe wykonanie umowy w części finansowej pomiędzy U. a Krajową Strukturą Wsparcia Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W związku z powyższym zadała pytanie czy jej wynagrodzenie w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) objęte jest zwolnieniem podatkowym o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.), zaś w części finansowanej z dotacji budżetowej (25%) korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47b u.p.d.o.f. Wyraziła jednocześnie pogląd, że wypłacane jej wynagrodzenie we wskazanych wyżej proporcjach zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie powołanych wyżej przepisów.