Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 7 lipca 2009 r., sygn. I FSK 1418/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 422/08 w sprawie ze skargi S. Spółki Akcyjnej z siedzibą w R. na pisemną interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13.05.2008 r., sygn. III SA/Wa 422/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) - zwanej dalej "popsa" uchylił zaskarżoną przez S. S.A. z/s w R. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Ministra Finansów.

W uzasadnieniu do tego wyroku Sąd podał, że skarżąca spółka w trybie art. 14b § 7 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) - zwanej dalej "Ordynacja podatkowa" zwróciła się do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 53, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "u.p.t.u." w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. Skarżąca spółka w swoim wniosku wyjaśniła, że w ramach akcji promocyjnej prowadzi sprzedaż premiową i w zależności od wartości zamówienia przekazuje swoim klientom różne towary jako nagrody. Skarżąca spółka zwróciła się z pytaniem, czy powinna rozpoznać podatek od towarów i usług należny od przekazania towarów w ramach sprzedaży premiowej, a podatek naliczony przy nabyciu przekazanych towarów podlega odliczeniu. Przedstawiając własne stanowisko, skarżąca spółka wywiodła, że w świetle art. 7 ust. 2 u.p.t.u. nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa w celu zintensyfikowania sprzedaży, zachęty nabywców do zwiększenia zakupów jest ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem strony w ust. 2 art. 7 u.pt.u. sformułowana została zasada ogólna, stwierdzająca, że podatkiem od towarów i usług należy obciążyć tylko nieodpłatne przekazania (darowizny), które nie są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą. Ustęp 3 art. 7 tej ustawy stwierdzający, że "przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek" stanowi wyjątek od reguły określonej w ust. 2. Brzmienie ust. 3 potwierdza jedynie, że nie wiąże już próbek, prezentów o małej wartości, drukowanych materiałów reklamowych z działalnością firmy, bowiem reguluje to właśnie ust. 2, według którego każde przekazanie związane z działalnością firmy jest wolne od podatku od towarów i usług, a nie tylko takie którego przedmiotem jest próbka, prezent o małej wartości czy drukowane materiały reklamowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00