Wyrok NSA z dnia 16 września 2009 r., sygn. II FSK 572/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędziowie: NSA Jerzy Rypina, Aleksandra Wrzesińska-Nowacka (sprawozdawca), Protokolant Marcin Romanowicz, po rozpoznaniu w dniu 16 września 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 listopada 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 1785/06 w sprawie ze skargi A. M. z udziałem W. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 18 września 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 listopada 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie o sygn. akt I SA/Kr 1785/06 na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm., powoływanej dalej jako p.p.s.a.) oddalił skargę A. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 18 września 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2005 r.
Jak wynika z uzasadnienia skarżący wraz z małżonką złożył wspólne zeznanie podatkowe PIT-37 za 2005 r., w którym odliczył od podatku wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego w kwocie 3.596,27 zł. W wyniku czynności sprawdzających przeprowadzonych przez Urząd Skarbowy w G. stwierdzono, że odliczenie to dotyczyło remontu budynku mieszkalnego położonego w miejscowości B. Z informacji Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w G. wynikało zaś, że podatnicy dopiero w dniu 7 czerwca 2006 r. zawiadomili Inspektorat o zakończeniu przedmiotowej budowy. W trakcie postępowania podatkowego skarżący złożył pisemne wyjaśnienie, że budowę budynku zakończył w dniu 30 grudnia 2004 r., co wynika z wpisów dokonanych w dzienniku budowy, a prace wykonane w 2005 r. dotyczyły już remontu tego budynku.
Decyzją z dnia 26 lipca 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w G. określił małżonkom M. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2005 r. w wysokości 4.726 zł. W uzasadnieniu decyzji przywołano art. art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000, nr 14, poz. 176 ze zm., dalej u.p.d.o.f.). W przypadku remontu nowowybudowanego budynku mieszkalnego za datę uzyskania tytułu prawnego, o którym mowa w tym przepisie, należy uznać moment, w którym podatnik (będący właścicielem) zawiadomił zgodnie z treścią art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ( Dz. U. z 2003 r., nr 207, poz. 2016 ze zm.) właściwy organ o zakończeniu budowy, a ten w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji. W sensie techniczno-budowlanym budowa jest zakończona w momencie, gdy obiekt budowlany odpowiada warunkom, jakie przewiduje Prawo budowlane wobec budowy legalnej przy zawiadomieniu o zakończeniu budowy. Złożenie takiego zawiadomienia potwierdza bowiem fakt zakończenia budowy budynku mieszkalnego, jak również legalizuje jego użytkowanie. Do końca 2005 r. wymaganego zawiadomienia nie złożono, a tłumaczenie podatnika, że treść pozwolenia na budowę nie zobowiązywała go do złożenia takiego zawiadomienia było, zdaniem organu, całkowicie bezskuteczne.