Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2008 r., sygn. I OSK 52/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl sędzia NSA Jolanta Sikorska Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Starosty W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 8 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Ke 90/06 w sprawie ze skargi M. P. na czynność Starosty W. z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwrotu opłaty za kartę pojazdu oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 8 czerwca 2006 r. sygn. akt I SA/Ke 90/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach po rozpoznaniu skargi M. P. na czynność Starosty W. z zakresu administracji publicznej dotyczącej uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa z dnia [...] Nr [...] uchylił zaskarżoną czynność Starosty W. jednocześnie stwierdził uprawnienie M. P. do otrzymania zwrotu opłaty za kartę pojazdów Nr [...] wydaną na podstawie decyzji Starosty W. z dnia [...] Nr [...] pobraną ponad kwotę wynikającą z art. 77 ust. 3 w zw. z ust. 4 pkt. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 108 z 2005 r. poz. 908. ze zm. ).

Wyrok ten wydano w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy: Pismem z dnia 23 stycznia 2006 r. M. P. zwrócił się do Starosty W. o zwrot zawyżonej opłaty za kartę pojazdu w kwocie 470 zł jaką uiścił w związku z rejestracją samochodu [...] nr rej. [...] w dniu 10 listopada 2005 r. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że pobieranie opłaty za kartę pojazdu w wysokości 500 zł jest niezgodne z art. 90 TWE oraz , że postanowienia Traktatu są bezpośrednio stosowane i mają walor nadrzędności nad prawem krajowym państw członkowskich. W ocenie wnioskodawcy, opłata za kartę pojazdu jest faktycznie ukrytym podatkiem, bowiem łączne koszty związane z drukiem, dystrybucją i innymi czynnościami urzędniczymi związanymi z wydaniem tego dokumentu nie przekraczają 30 zł. Ukryty podatek zawarty w cenie karty pojazdu dyskryminuje pojazdy sprowadzane z krajów Unii Europejskiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00