Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2008 r., sygn. I OSK 655/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA: Jan Kacprzak (spr.) Sędziowie NSA Janina Antosiewicz Witold Falczyński Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miasta R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2006 r. sygn. akt I SA/Wa 1538/06 w sprawie ze skargi Gminy Miasta R. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nabycie mienia państwowego z mocy prawa przez gminę 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz Gminy Miasta R. kwotę 240 /dwieście czterdzieści/ złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2006 r., sygn. akt I SA/Wa 1538/06 oddalający skargę Gminy Miasta R. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nabycia mienia państwowego z mocy prawa przez gminę.

Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie sprawy:

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] nr [...] po rozpatrzeniu odwołań Prezydenta Miasta R. i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w R. Sp. z o.o. utrzymała w mocy decyzję Wojewody P. z dnia [...] nr [...] o stwierdzeniu nabycia z mocy prawa przez Gminę B. własności nieruchomości gruntowej położonej w Z., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr [...], uregulowanej w księdze wieczystej nr Kw [...] i opisanej w karcie inwentaryzacyjnej nr [...].

W uzasadnieniu decyzji Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa wywiodła, że organy orzekające w postępowaniu komunalizacyjnym mają obowiązek badania z urzędu i w pierwszej kolejności, czy wnioskowane do skomunalizowania mienie podlega komunalizacji z mocy prawa i w jakim trybie. Skutki deklaratoryjnych decyzji podejmowanych na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.) następują z dniem 27 maja 1990 r., a skutki decyzji konstytutywnych podejmowanych w trybie art. 5 ust. 3 lub art. 5 ust. 4 dopiero z dniem w którym stają się ostateczne. Ponadto zdaniem organu nie jest możliwe skomunalizowanie z mocy prawa urządzeń energetycznych w tym wodnych, stanowiących odrębne od gruntu składniki własnościowe (art. 49 kodeksu cywilnego), gdyż w dniu 27 maja 1990 r. nie należały one do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego lecz wchodziły w skład przedsiębiorstwa (zakładu). Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa wskazała, że stan faktyczny i prawny nieruchomości z dnia 27 maja 1990 r. określony w odpisie księgi wieczystej nr [...] i wypisie z ewidencji gruntów jako mienie Skarbu Państwa nie jest kwestionowany, natomiast wątpliwości stron postępowania odnoszą się do podmiotu na rzecz którego dana nieruchomość jest skomunalizowana.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00