Postanowienie NSA z dnia 23 października 2008 r., sygn. I OSK 1216/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 23 października 2008 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z.o.o. z siedzibą w Ł. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 lipca 2008 r., sygn. akt III SAB/Łd 16/08 odrzucające skargę [...] Sp. z.o.o z siedzibą w Ł. na bezczynność Wojewody Ł. w przedmiocie niewydania zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej. postanawia oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 11 lipca 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę [...] sp. z.o.o z siedzibą w Ł. na bezczynność Wojewody Ł. w przedmiocie niewydania zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że katalog skarg na określone w art. 3 § 2 działania organów administracji publicznej lub ich bezczynność, rozszerzają przepisy ustaw szczególnych, które przewidują sądową kontrolę. W niniejszej sprawie z treści wniesionej przez [...] sp. z o.o. w Ł. skargi wynika, że dotyczy ona bezczynności Wojewody Ł. w przedmiocie niewydania zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "[...]" z siedzibą Ł.. W ocenie Sądu zarządzenie, o którym mowa w przepisie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171 poz. 1397 ze zm.) nie stanowi aktu administracyjnego podlegającego regulacji ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. DZ. U. z 2000 r., Nr 98 poz. 1071 ze zm.). Nie jest więc aktem podlegającym kontroli sądu administracyjnego. Zgodnie bowiem z wypracowanym orzecznictwem sądowym stosunki prawne łączące przedsiębiorstwo państwowe z organem założycielskim nie mają charakteru jednolitego. Łączą one w sobie zarówno elementy administracyjne, jak i elementy cywilne, co nadaje tym stosunkom prawnym swoisty charakter stosunków gospodarczo-prawnych, które trudno zakwalifikować - w myśl tradycyjnych założeń - do stosunków administracyjno prawnych. Zarządzenia i inne akty organu założycielskiego skierowane do przedsiębiorstwa państwowego nie mają charakteru decyzji administracyjnych i nie stosuje się do nich przepisów kpa. Zdaniem Sadu zarządzenie o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego nie mieści się w katalogu aktów lub czynności określonym w art. 3 § 2 powołanej ustawy. W związku z tym skargę [...] Sp. z o.o. w Ł. uznać należało za niedopuszczalną.