Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2008 r., sygn. II OSK 873/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędziowie Sędzia NSA Henryk Ożóg Sędzia NSA Ludwik Żukowski (spr.) Protokolant Andżelika Nycz po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 30 stycznia 2007 r. sygn. akt II SA/Lu 954/06 w sprawie ze skargi Wójta Gminy K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany decyzji w sprawie stwierdzenia konieczności zamknięcia składowiska odpadów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (zwany dalej WSA, Sądem lub Sądem pierwszej instancji) wyrokiem z dnia 30 stycznia 2007 r., sygn. akt II SA/Lu 954/06 oddalił złożoną przez Gminę K. skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...],, nr [...], w przedmiocie odmowy zmiany decyzji stwierdzającej konieczność zamknięcia składowiska odpadów zlokalizowanego na działce nr [...], w miejscowości D., zarządzanego przez Wójta Gminy K. oraz określającej termin zamknięcia tego składowiska na 31 grudnia 2005 r. W uzasadnieniu wyroku stwierdzono, że orzekające w sprawie organy nie naruszyły prawa. Zaskarżoną decyzję wydano na podstawie art. 155 k.p.a . i art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U . Nr 100, poz. 1085 ze zm., zwanej dalej ustawą wprowadzającą). Organy orzekające w sprawie trafnie przyjęły, iż wbrew żądaniu Gminy K. , ostateczna decyzja o zamknięciu składowiska nie mogła być zmieniona w części dotyczącej terminu zamknięcia poprzez zmianę dotychczasowej daty (31 grudnia 2005 r.) na datę 31 grudnia 2007 r. Warunkiem wydania decyzji zmieniającej dotychczasową decyzję prawidłową w trybie art. 155 k.p.a . było to, aby wzruszeniu takiej decyzji nie sprzeciwiały się przepisy szczególne. W rozpatrywanej sprawie przepisem sprzeciwiającym się modyfikacji ostatecznie ustalonego terminu zamknięcia składowiska odpadów był art. 33 ustawy wprowadzającej. Norma prawna, która daje się odkodować z tego przepisu wskazuje, że jeżeli z przeglądu ekologicznego składowiska odpadów wynika brak możliwości funkcjonowania składowiska zgodnie z wymogami ustawy o odpadach - jak miało to miejsce w badanej sprawie - organ ma obowiązek wydania decyzji o jego zamknięciu najpóźniej z dniem 31 grudnia 2005 r. Termin ten jest terminem prawa materialnego; nie podlega wydłużeniu przez organ. Wskazanie daty zamknięcia składowiska odpadów w przepisie szczególnym uniemożliwiały organowi uwzględnienie podania o zmianę ostatecznej decyzji w części określającej datę zamknięcia tego składowiska. Z przedstawionych powodów wniosek o zmianę decyzji na podstawie art. 155 k.p.a . nie mógł być uwzględniony.