Wyrok NSA z dnia 23 października 2008 r., sygn. II OSK 970/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Chróścielewski Sędziowie sędzia NSA Bożena Walentynowicz (spr.) sędzia del. WSA Leszek Kamiński Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 23 października 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 12 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/Rz 802/07 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w R. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 12 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/Rz 802/07 oddalił skargę A. K. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie z dnia [...] sierpnia 2007 r., nr [...] w przedmiocie braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
Miejski Inspektor Sanitarny w Rzeszowie decyzją z dnia [...] stycznia 2001 r., znak: [...] - działając na podstawie § 10 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1983 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. Nr 65, poz. 294 i z 1989 r. Nr 61, poz. 364), zwanego dalej Rozporządzeniem oraz art. 104 i art. 107 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), powoływanej dalej jako k.p.a. - orzekł o braku podstaw do stwierdzenia u A. K. choroby zawodowej w postaci uszkodzenia słuchu wywołanego działaniem hałasu, wymienionej w pkt 15 wykazu chorób zawodowych, stanowiącego załącznik do powołanego Rozporządzenia. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż w sprawie tej orzekał już wcześniej Państwowy Terenowy Inspektor Sanitarny w Rzeszowie, który w decyzji z dnia [...] kwietnia 1997 r., znak: [...] stwierdził u wyżej wymienionego chorobę zawodową. Rozstrzygnięcie to wraz z utrzymującą je w mocy decyzją Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie z dnia [...] czerwca 1997 r., znak: [...] zostało uchylone wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodka Zamiejscowego w Rzeszowie z dnia 16 kwietnia 1998r., sygn. akt SA/Rz 1020/97 a sprawa przekazana do ponownego rozpatrzenia - z powodu stwierdzenia licznych uchybień przepisom proceduralnym. Organ I instancji podniósł, że w toku postępowania ustalono, iż A. K. pracował od 12 marca 1979 r. do 31 października 1992 r. w [...] "[...]" S.A. w R. a następnie po przekształceniu wydziału remontowo-budowlanego tego podmiotu w osobną spółkę, stał się pracownikiem nowopowstałej spółki z o.o. "[...]", gdzie świadczył pracę od 1 listopada 1992 r. do 14 maja 1996 r. zajmując stanowiska murarza, betoniarza, zbrojarza, posadzkarza, przy czym w zależności od potrzeb pracodawcy wykonywał wszelkie prace budowlane - w różnych wydziałach i w różnych miejscach [...] "[...]" S.A. - w tym np. kucie posadzek, zbijanie tynków, wykonanie wylewek, murowanie, malowanie. Prace te wykonywał przy użyciu małych i dużych młotów pneumatycznych, stanowiących źródło hałasu. Praca przy użyciu tych narzędzi nie odbywała się jednak stale, a - jak wynika z zeznań świadków - kilka razy w roku i trwała od dwóch dni do trzech tygodni. Zdarzało się również, iż miała miejsce w pomieszczeniach zamkniętych, co potęgowało hałas. Szczegółowa ewidencja czasu pracy z młotem pneumatycznym nie była dokonywana.