Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 marca 2008 r., sygn. II OSK 297/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie Sędzia NSA Bożena Walentynowicz /spr./ Sędzia WSA del. Izabela Ostrowska Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. i D. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 października 2006 r. sygn. akt II SA/Wr 164/06 w sprawie ze skargi U. i E. M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w W. z dnia [...] grudnia 2005 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 18 października 2006 r., sygn. akt II SA/Wr 164/06, po rozpoznaniu skargi U. i E. M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z dnia [...] grudnia 2005 r., Nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego - uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta L. z dnia [...] października 2005 r. oraz orzekł o zwrocie kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu stanowiska Sąd ten przedstawił następujące okoliczności faktyczne i prawne.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta L. decyzją z dnia [...] października 2005 r., nr [...], na podstawie art. 104 i art. 105 § 1 k.p.a., umorzył jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń produkcyjnych i handlowych na parterze budynku przy ul. [...] nr [...] w L. (działka nr [...]), dzierżawionych przez firmę "A" s.c. D. D. L. W uzasadnieniu powyższej decyzji stwierdzono, iż dokonana wizja potwierdziła wyłączenie z użytkowania pieca piekarniczego, zaś zgodnie z informacją przekazaną przez dzierżawcę pomieszczeń - D. L. w piśmie z dnia [...] września 2005 r. oraz oświadczeniem złożonym w trakcie wizji produkcja ciast została zakończona z dniem [...] sierpnia 2005 r. Organ I instancji ustalił ponadto, iż budynek przy ul. [...] w L. został wybudowany w latach 60-tych jako budynek mieszkalno-usługowy. Parter budynku (o wysokości dwóch kondygnacji i pow. ok. 1560m2) w całości był zaprojektowany i użytkowany na działalność gastronomiczną, handlową, produkcyjną, restaurację i kawiarnię. W oparciu o umowę najmu lokalu z dnia [...] marca 1991 r., zawartą pomiędzy Prezydentem Miasta L. a Spółdzielczym Przedsiębiorstwem [...] "B", lokal użytkowy został wydzierżawiony na działalność produkcyjną, gastronomiczną i handlową branży cukierniczej, w tym wypiek i sprzedaż ciast własnej produkcji. W 2002 r. lokal użytkowy został podzielony pomiędzy dwóch dzierżawców: około 1000 m2 p.u., wydzierżawiła spółka "C" J. K., a pozostałą powierzchnię ok. 560 m2 p.u. - "A" s.c. D. D. L.. W związku ze zmniejszeniem dla "A" powierzchni na prowadzenie działalności branży cukierniczej (sprzedaż i wypiek ciast) oraz ze znacznym ograniczeniem produkcji, została opracowana przez uprawnionego projektanta w specjalności architektonicznej nowa technologia zespołu usług tj. bar szybkiej obsługi, cukiernia z deserownią i sklep cukierniczy, która została zaopiniowana bez zastrzeżeń przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz rzeczoznawcę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Organ I instancji wskazał ponadto, że przedmiotem postępowania przed organem nadzoru budowlanego była wyłącznie sprawa samowolnie zrealizowanych robót budowlanych polegających na wykonaniu schodów wejściowy oraz wejścia (drzwi) do lokalu użytkowego - cukierni. Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, organ wskazał, iż na podstawie zebranych w sprawie dokumentów, w tym opinii wyrażonych przez: Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w L., Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w L., Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we W. - Delegatura w L., Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowy Inspektorat Pracy we W., Oddział w L. oraz ponownej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w L., stwierdzono, iż rozważane pomieszczenia były i są użytkowane jako pomieszczenia handlowo-produkcyjne i inwestor nie był zobowiązany do zgłoszenia organowi architektoniczno-budowlanemu zmiany sposobu użytkowania, w myśl art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00