Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2008 r., sygn. I OSK 235/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.) Sędziowie Jolanta Rajewska NSA Marek Stojanowski Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 października 2007 r. sygn. akt II SA/Bd 773/07 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody K.-P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia w sprawie zmiany siedziby szkoły podstawowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z dnia 30 października 2007 r. sygn. akt II SA/Bd 773/07 oddalił skargę Prezydenta Miasta B. na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody K.-P. z [...] nr [...], stwierdzające nieważność zarządzenia w sprawie zmiany siedziby szkoły podstawowej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny i ocenę legalności zaskarżonego aktu stwierdzając, co następuje:
Prezydent Miasta B. zarządzeniem nr [...] z [...] dokonał zmiany siedziby Szkoły Podstawowej nr [...] w B. z ul. [...] na ul. [...], ustalając termin opuszczenia do dnia [...] sierpnia 2007 r.
Prezydent powołał się na swe kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym. W budynku przy ul. [...] oprócz Szkoły Podstawowej nr [...] znajduje się szkoła dla dzieci międzynarodowej kadry Centrum Szkolenia Sił Połączonych (JFTC), która wyprowadza się z tego budynku. Pozostawienie tylko Sz. P. nr [...] spowoduje wykorzystanie budynku w niewielkim stopniu, a opuszczone pomieszczenia planuje się przekazać na rzecz Uniwersytetu [...].
Wojewoda [...] po wszczęciu postępowania rozstrzygnięciem nadzorczym z [...] stwierdził nieważność powyższego zarządzenia.
W ocenie organu nadzoru powołana podstawa prawna zarządzenia nie może stanowić upoważnienia dla Prezydenta do przeniesienia siedziby szkoły. Zadania Prezydenta, wynikające z art. 5 ust. 7 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, a polegające na zapewnieniu warunków działalności szkoły w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, odnosi się do określonej, działającej szkoły i nie może być realizowane poprzez zmianę jej siedziby. Przepis art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty zobowiązuje organ prowadzący do zapewnienia szkole lub placówce warunków działalności, w ocenie organu nadzoru, z czego nie można wywodzić upoważnienia do przenoszenia siedziby szkoły. Zmiana siedziby szkoły związana jest ze zmianą statutu funkcjonującej już szkoły.