Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 maja 2008 r., sygn. II FSK 421/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Sędzia NSA Krystyna Nowak, Sędzia WSA del. Teresa Porczyńska (spr.), Protokolant Katarzyna Pawłowska, po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 grudnia 2006 r. sygn. akt I SA/Sz 8/06 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 2 listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości za 2003r. i 2004r. wraz z odsetkami oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 grudnia 2006 r. (l SA/Sz 8/06) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 2 listopada 2005 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości za 2003 i 2004 r. wraz z odsetkami.

W motywach orzeczenia Sąd ten wyjaśnił, iż wskazaną wyżej decyzją organ drugiej instancji utrzymał w mocy własne rozstrzygnięcie z 12 sierpnia 2005 r., nr [...], którym stwierdził nieważność decyzji Burmistrza Gminy D. z 20 października 2004 r. nr [...] orzekającej o umorzeniu zaległości podatkowej skarżącej. Wojewódzki Sąd Administracyjny podał, iż w 2004 r. M. M. zwróciła się do Burmistrza Gminy D.o umorzenie podatku od nieruchomości, od powierzchni związanej z użytkowaniem wynajmowanej przez podatniczkę stołówki szkolnej w Szkole Podstawowej w D., ustalonego dwiema decyzjami. W dniu 29 września 2004 r. Burmistrz D. odmówił podatniczce umorzenia zaległości w podatku od nieruchomości za 2003 r. i z tytułu l, II i III raty podatku od nieruchomości za 2004 r. oraz umorzył postępowanie podatkowe w zakresie umorzenia IV raty podatku od nieruchomości za 2004 r. oceniając, iż sytuacja majątkowa strony nie była na tyle zła, aby nie mogła ona zapłacić należności podatkowej. Pismem z dnia 18 października 2004 r. M. M. ponownie wystąpiła do Burmistrza Gminy D. o umorzenie zaległości podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości za 2003 r. oraz l, II i IIl raty podatku od nieruchomości za 2004 r. We wniosku podatniczka przywołała takie same argumenty, jak we wcześniejszym podaniu, z tym iż dodatkowo dołączyła dokumenty potwierdzające poniesione wydatki na remont stołówki oraz zobowiązanie do pozostawienia wynajmującemu wyposażenia lokalu. Tym razem organ podatkowy decyzją z 20 października 2004 r. umorzył zaległości podatkowe zgodnie z żądaniem podatniczki uznając, że strona poniosła duże nakłady na remont wynajmowanego obiektu oraz zakup sprzętu i wyposażenia, które zobowiązała się pozostawić po rozwiązaniu umowy w obiekcie, a także - że kalkulując cenę obiadu, nie z własnej winy, nie uwzględniła w niej podatku od nieruchomości należnego od wynajmowanego od Gminy obiektu. Następnie Sąd pierwszej instancji podał, iż w dniu 12 sierpnia 2005 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. stwierdziło nieważność ostatecznej decyzji przyznającej ulgę podatkową na podstawie art. 247 § 1 pkt 4, art. 248 § 1 i § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej stwierdzając, że między obiema decyzjami Burmistrza Gminy D. upłynął okres 21 dni, a w nowym wniosku podatniczki z 18 października 2004 r. przytoczono te same argumenty, które powołane zostały w podaniu z 24 sierpnia 2004 r., poza twierdzeniem dotyczącym zobowiązania się M. M. do pozostawienia zakupionego sprzętu po rozwiązaniu umowy dzierżawy właścicielowi obiektu - Gminie D. Organ podatkowy uznał, iż obowiązek ten wynikał z umowy najmu, a więc nie mógł stanowić podstawy do udzielenia ulgi w spłacie podatku. W konkluzji organ stwierdził, iż decyzja z dnia 20 października 2004 r. załatwiała sprawę już poprzednio rozstrzygniętą decyzją ostateczną z 29 września 2004 r. co stanowiło przesłankę stwierdzenia jej nieważności. Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało swój pogląd także w decyzji wydanej na skutek złożonego przez stronę odwołania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00