Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2008 r., sygn. II FSK 1214/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak (sprawozdawca), Sędzia NSA Andrzej Grzelak, Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Protokolant Anna Dziewiż, po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. K. S. M. S.A. w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 marca 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 1745/06 w sprawie ze skargi Z. K. S. M. S.A. w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. z dnia 7 września 2006 r. nr [...] w przedmiocie wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2003 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Z. K. S. M. S.A. w C. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. kwotę 2700,00 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

II FSK 1214/07

UZASADNIENIE

Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. decyzją z dnia 7 września 2006 r, nr [...] , uchyliło w całości decyzję Burmistrza Gminy i Miasta L. z dnia 26 kwietnia 2006 r nr [...], określająca Z K S M S.A. w C. wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2003 r. w kwocie 1.311.868,60 zł.

W toku wszczętego z urzędu postępowania podatkowego ustalono, iż skarżąca spółka w deklaracji na podatek od nieruchomości za 2003 r, po uwzględnieniu korekt z dnia 23 listopada 2004 r., nieprawidłowo wyliczyła wysokość zobowiązania, zaniżając je o 146.110,40 zł. Przeprowadzone postępowanie wykazało, iż Z. K. S. M. S.A. w C. w 2003 r. były użytkownikiem wieczystym gruntów o łącznej powierzchni 402,3843 ha gruntów, na części których spółka prowadziła działalność gospodarczą polegającą na wydobyciu kruszywa naturalnego. Do opodatkowania podatkiem rolnym spółka zadeklarowała 142,20 ha, natomiast podatkiem od nieruchomości powierzchnię 259,50 ha, z czego 161,7039 ha stanowiły grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne.

Organy obu instancji zarzuciły, iż zestawienie danych z ewidencji gruntów z treścią złożonych przez podatnika deklaracji na podatek rolny i od nieruchomości ujawniło, że podatnik wykazał do opodatkowania powierzchnię o 0,6843 ha mniejszą niż ta, która wynikała z ewidencji. Powołując się na treść przepisu art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj Dz.U. z 2005r, Nr240, poz.2027 z późn.zm), organy przy ustalaniu podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości wzięły pod uwagę także pominiętą przez podatnika powierzchnię ostatecznie przyjmując do opodatkowania podatkiem od nieruchomości powierzchnię 260,1843 ha. Stwierdzono, że spółka błędnie zakwalifikowała niektóre grunty w szczególności grunty o powierzchni 161,7039 ha ujawnione w deklaracji w rubryce - grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne. W ocenie organu spółka nie była uprawniona do wykazywania tych gruntów jako grunty zajęte na zbiornik wodny w budowie. Przedstawiając swoje stanowisko w tej kwestii organ odniósł się do samej powierzchni pierwotnie zadeklarowanej przez podatnika jako grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne (80,8753 ha) wskazując, że skoro rozstrzygnięcie zawarte w decyzji Starosty z dnia 9 października 2002 r. o zakończeniu rekultywacji znalazło odzwierciedlenie w ewidencji gruntów i budynków dopiero ze skutkiem na dzień 1 stycznia 2005 r, to za miarodajną do opodatkowania w 2003 r. należało uznać powierzchnię 77,1502 ha wynikającą z ewidencji, zakwalifikowaną jako wody stojące. Opierając się na uzasadnieniu decyzji rekultywacyjnej organ przyjął, że przedmiotowe grunty stanowią część lustra wody przyszłego zbiornika retencyjnego, a zakończone prace rekultywacyjne są etapem tej budowy, co prowadziło do wniosku, że na gruntach tych nie może być prowadzona także inna działalność gospodarcza ze względów technicznych i uzasadniało to zakwalifikowanie tych gruntów do kategorii "gruntów pozostałych". Pozostałą powierzchnię z 161,7039 ha gruntów zadeklarowanych przez podatnika jako grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne, organ zakwalifikował jako grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powyższej kwalifikacji organ dokonał m. in. w oparciu o pismo Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w W. Inspektoratu w Z. z dnia 9 maja 2005 r., nr [...]. W ocenie organu brak było dowodów na okoliczność, że budowa zbiornika została zakończona w 2003 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00