Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2008 r., sygn. II FSK 1798/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Sędzia NSA Krystyna Nowak, Sędzia NSA Bogusław Lubiński, Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 7 września 2006 r. sygn. akt I SA/Gd 569/05 w sprawie ze skargi T. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 18 kwietnia 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 7 września 2006 r. o sygn. I SA/Gd 569/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę T. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia 18 kwietnia 2005 r. o nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy T. z dnia 18 lutego 2005 r., odmawiającą podatnikowi umorzenia podatku od nieruchomości. Jako podstawę prawną powołano art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. (w skrócie: P.p.s.a.).

1.1. Uzasadniając wyrok, WSA w Gdańsku przedstawił przebieg postępowania, podając że pismem z dnia 06 grudnia 2004 r. T.M. zwrócił się do Wójta Gminy T. o umorzenie naliczonego decyzją z dnia 18 listopada 2004 r. podatku od nieruchomości, wskazując jako podstawę umorzenia interes publiczny oraz ważny interes podatnika.

Uzasadniając wniosek podatnik podniósł, że na nieruchomości objętej podatkiem prowadził żłobek na podstawie umowy zawartej z Urzędem Miejskim w B. Już sama inicjatywa prowadzenia żłobka za połowę kosztów wprowadziła zasadnicze oszczędności w budżecie B. Ponadto podatnik wskazał, że na prośbę Gminy opiekował się niewykorzystaną częścią obiektu. Prowadząc żłobek, wydatkował na jego działalność dużo więcej niż wynosiła otrzymywana na jego prowadzenie dotacja. Spora część tych kwot została wydatkowana na polepszenie budynku, jego wyposażenia i otoczenia, do czego nie był zobligowany zawartą umową. Łączna wartość poniesionych wydatków w okresie od 1999 r. do 2003 r. przekroczyła kwotę 94.000 zł. Okoliczności te w ocenie podatnika wskazywały na istnienie interesu publicznego uzasadniającego przyznanie ulgi w zapłacie podatku. Ponadto podatnik podkreślił, że Urząd Miejski w B. - chcąc obniżyć koszty prowadzenia żłobka - podpisał umowę z osobą fizyczną. Kwota dotacji na prowadzenie żłobka wyliczona została na podstawie wykonania budżetu żłobka w 1992 r. Budżet żłobka nie obejmował wówczas podatku od nieruchomości, a co za tym idzie nie stanowił podstawy do naliczenia dotacji. Taki sposób naliczenia dotacji był akceptowany przez cały okres prowadzenia placówki przez osoby fizyczne przez wszystkich burmistrzów i wszystkie zarządy miasta. Nie było także sugestii w sprawie ewentualnego opłacania przez prowadzącego żłobek podatku. Podatnik stwierdził, że przejawem jego dobrej woli było pozostawienie po zdaniu placówki wyposażenia, które zakupił z innych swoich dochodów. W tych okolicznościach skarżący upatrywał ważnego interesu podatnika jako przesłanki umorzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00