Wyrok NSA z dnia 29 lipca 2008 r., sygn. II FSK 171/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krystyna Nowak, Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska - Nowacka, (sprawozdawca), Protokolant Anna Dziewiż - Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 29 lipca 2008 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H. - P. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 września 2007 r. sygn. akt I SA/Po 898/07 w sprawie ze skargi H. - P. L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 26 lutego 2007 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2003 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz H. - P. L. kwotę 4700 (słownie: cztery tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 września 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę H. - P. L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 26 lutego 2007 r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2003. Sąd administracyjny I instancji przyjął jako podstawę rozstrzygnięcia następujący stan faktyczny ustalony przez organy podatkowe:
Postępowanie podatkowe w tej sprawie i w analogicznej sprawie dotyczącej zobowiązania podatkowego za rok 2004 zostało wszczęte postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego P. z dnia 27 lutego 2006 r., po wystąpieniu niemieckich organów podatkowych do organów polskich z prośbą o sprawdzenie niemieckich podatników, wnioskujących w Niemczech o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy z uwagi opodatkowanie ich dochodów z pracy najemnej w Polsce.
Decyzją z dnia 31 sierpnia 2006 r., nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego P. określił skarżącemu zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2003 r. w wysokości 281.285 zł.
Organ podatkowy nie podzielił stanowiska podatnika, że źródłem jego przychodów osiąganych w 2003 r. w Polsce była działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14,poz. 176 ze zm., powoływanej dalej jako u.o.p.d.f.), podlegająca zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 20 %, odprowadzonemu przez podatnika w toku roku podatkowego. Wskazał, że stronę od 18. 03.1999 r. łączy stosunek pracy ze spółką niemiecką O. mbH&Co z siedzibą w Niemczech (dalej określanej jako O.). Od 1 stycznia 2003 r. skarżący został przez pracodawcę oddelegowany do pracy w Polsce. W okresie oddelegowania podatnik merytorycznie i dyscyplinarnie podlegał zgromadzeniu wspólników firmy krajowej (pracodawcy), która dokonywała wypłat wynagrodzenia. Wspólnicy spółki z o.o. "S." w P. ( dalej powoływanej jako S.) uchwałą z dnia 13 czerwca 2002 r. powołali go na stanowisko członka zarządu ze skutkiem od 1 stycznia 2003 r. Uchwała z 15.11.2002 r. określiła roczne wynagrodzenie członka zarządu na kwotę 150.000 Euro. Zgodnie z uchwałami wypłata wynagrodzenia dokonywana była za pośrednictwem spółki O. Natomiast S. obciążana była kosztami wypłat tegoż wynagrodzenia. W tym stanie rzeczy zdaniem organu podstawą wypłat wynagrodzenia była umowa o pracę, a nie jak podnosi strona, uchwały rady nadzorczej spółki S. o określeniu rocznego i dodatkowego wynagrodzenia. Gdyby bowiem skarżącego z O. nie łączyła umowa o pracę, spółka ta nie miałaby podstawy do wypłaty wynagrodzenia. Organ podkreślił, że do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przez członków zarządu spółki z o.o. z art. 13 pkt 7 u.o.p.d.f. zalicza się wynagrodzenie otrzymane w związku z pełnieniem tej funkcji na podstawie samego aktu powołania, bez nawiązywania odrębnego stosunku zatrudnienia. W pozostałych sytuacjach przychody członków zarządu - w zależności od źródła - są kwalifikowane bądź jako wynagrodzenie za pracę bądź umowa zlecenia czy kontrakt menadżerski. Wskazał również, że niemieckie władze podatkowe zwracając się do Ministerstwa Finansów z zapytaniem w sprawie opodatkowania dochodów obywateli niemieckich powołały się na deklarację podatnika o uzyskiwaniu przez niego dochodów z pracy najemnej.