Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2007 r., sygn. I OSK 1740/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędziowie sędzia NSA Jolanta Rajewska sędzia del. WSA Maria Werpachowska Protokolant Anna Krakowiecka po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 marca 2006 r. sygn. akt III SA/Kr 335/04 w sprawie ze skargi S. B. na postanowienie Wojewody Małopolskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie do ponownego rozpoznania 2. przyznaje adwokatowi J. A. od Skarbu Państwa kwotę 180 zł /sto osiemdziesiąt/ wraz z należnym podatkiem od towarów i usług tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 15 marca 2006 r. sygn. akt III SA/Kr 335/04, oddalił skargę S. B. na postanowienie Wojewody Małopolskiego z dnia [...] Nr [...], w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Wojewoda Małopolski postanowieniem z dnia [...] utrzymał w mocy postanowienie Starosty [...] z dnia [...], którym to postanowieniem wydanym na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego zawieszono postępowanie w sprawie przyznania S. B. prawa do zasiłku dla bezrobotnych. W uzasadnieniu postanowienia podał, iż Wojewoda Małopolski uchylając decyzją z dnia 4 lutego 2004 r., decyzję Starosty Oświęcimskiego w części odmawiającej przyznania wyżej wymienionemu prawa do zasiłku dla bezrobotnych i przekazując sprawę do ponownego rozpoznania, wskazał na konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w trybie art. 77 kpa w celu ustalenia przesłanek określonych w art. 23 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514 ze zm.). Zadaniem organu pierwszej instancji było zatem ustalenie okresu podlegania przez skarżącego ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, w którym podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne (lub zaopatrzenie emerytalne) i Fundusz Pracy stanowiła kwota wynosząca co najmniej najniższe wynagrodzenie (art. 23 ust. 1 pkt 2 lit. d ww. ustawy. W związku z powyższym, organ pierwszej instancji rozpatrując sprawę ponownie zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o udostępnienie danych dotyczących podlegania przez skarżącego ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wraz ze wskazaniem podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy z ostatnich 18 miesięcy.