Postanowienie NSA z dnia 11 października 2007 r., sygn. I OW 70/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie Anna Lech NSA Anna Łuczaj Protokolant Barbara Dąbrowska po rozpoznaniu w dniu 11 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w K. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w K. a Miejsko - Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w C. B. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku A. S. o przyznanie świadczeń z ustawy o pomocy społecznej w postaci skierowania do domu pomocy społecznej oraz zasiłku stałego postanawia: wskazać Burmistrza Miasta C. B. jako organ właściwy do załatwienia wniosku A. S. o przyznanie świadczeń z zakresu pomocy społecznej
Uzasadnienie
Pismem z dnia 12 lipca 2007 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w K. wniósł o rozstrzygnięcie negatywnego sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Miejskim Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w C. B. O rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego zwrócono się w następujących okolicznościach sprawy.
W dniu [...] marca 2006 r. A. A. S. złożył w Miejsko -Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w C. B. wniosek o przyznanie mu świadczeń w ramach ustawy o pomocy społecznej w postaci skierowania do domu pomocy społecznej na terenie województwa podlaskiego oraz zasiłku stałego. Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2006 r. przedmiotowy ośrodek przesłał w/w wniosek do rozpatrzenia tutejszemu Ośrodkowi. Z treści postanowienia wynikało, iż A. S. w momencie składania wniosku tj. w dniu 31 marca 2006 r. przebywał na terenie Gminy C. B., a od dnia [...] kwietnia 2006 r. zmienił miejsce pobytu na Dom dla Bezdomnych [...] w B. przy [...]. Podstawą do wystąpienia z postanowieniem była treść art. 101 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej. MGOPS w C. B. uznał A. S. za osobę bezdomną, ustalając jednocześnie, iż gminą ostatniego zameldowania na pobyt stały w/w są K.. A. S. jest zameldowany na pobyt stały w K. przy ul. [...]. W trakcie podjętego przez tutejszy Ośrodek postępowania w sprawie nastąpiła jednak zmiana stanu faktycznego. Pismem z dnia [...] kwietnia 2006 r. MOPR w B. poinformował tutejszy ośrodek, że A. S. od kwietnia 2006 r. utracił status osoby bezdomnej i zamieszkuje w lokalu mieszkalnym przy ul. [...] w C. B.. W przedmiotowym lokalu zamieszkuje wraz z C. B. i jej dziećmi. Jednocześnie tutejszy ośrodek ustalił, że w/w wchodzi w skład struktury rodziny Pani B. w rozumieniu treści art. 6 ust. 14 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto tutejszy ośrodek ustalił, że mieszkanie stanowiące stały adres zameldowania w K. zostało przez żonę A. S. - B. K. zdane na rzecz SM "P." z siedzibą w K. Mając na uwadze powyższe, a przede wszystkim: wspólną strukturę rodziny A. S. z C. B. - bezspornie mieszkanką gminy C. B., spełnienie po stronie A. S. przesłanek pojęcia zamieszkiwania na terenie gminy C. B. - w rozumieniu treści art. 25 kodeksu cywilnego, brak deklaracji po stronie A. S. co do zamiaru powrotu do K. fakt nie zamieszkiwania przez w/w na terenie K. od 2004 roku oraz zdanie mieszkania, w którym w/w zamieszkiwał przed opuszczeniem naszej gminy, ogniskowanie się wszystkich czynności życiowych i istnienie centrum życiowego A. S. na terenie gminy C. B., bezsporną utratę statusu osoby bezdomnej przez A. S., a co za tym idzie zmianę właściwości gminy w rozumieniu art. 101 ustawy o pomocy społecznej stwierdzono, że właściwym do rozpatrzenia sprawy jest Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w C. B.