Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2007 r., sygn. I FSK 1391/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Protokolant Katarzyna Golemba, po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. sp. j. T. i Partnerzy z/s w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 kwietnia 2006 r. sygn. akt I SA/Po 2450/03 w sprawie ze skargi M. sp. j. T. i Partnerzy z/s w G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 2000 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu do ponownego rozpoznania; 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze na rzecz M. sp. j. T. i Partnerzy z/s w G. kwotę 3565 (trzy tysiące pięćset sześćdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2006 r., sygn. akt I SA / Po 2448 / 03, oddalił skargę M. sp. jawnej T. i Partnerzy w G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze z dnia [...], nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług za grudzień 2000 r. W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał m.in., że w toku przeprowadzonej kontroli skarbowej ustalono, iż w 2000 r. ZPChr. spółka cywilna M., którą w późniejszym okresie przekształcono w spółkę jawną, wystawiła na rzecz I. sp. z o.o. 103 faktury sprzedaży VAT ze stawką podatku VAT 22% dotyczące usług przetwarzania danych patentowych dla B. GmbH w B. (sprzedaż eksportowa), wobec których stosowano dwie procedury odpraw celnych: uszlachetnianie czynne w przypadku otrzymania towarów do przetworzenia informacji na kartkach (procedura 1151) i bezpośredni eksport w przypadku otrzymania towarów do przetworzenia informacji drogą elektroniczną (procedura 1000). Inspektor kontroli skarbowej uznał, iż zgromadzony materiał dowodowy wskazuje na stworzenie przez podatnika takiego systemu, który pozwolił na korzystanie z preferencji podatkowych przez M., jako zakładu pracy chronionej, który na mocy przepisów art. 14a ust. 1 ustawy o podatku VAT miał prawo do otrzymania zwrotu wpłaconej kwoty podatku od towarów i usług, a tym samym, że działania podatnika były celowe i miały na uwadze obejście przepisów prawa. W odwołaniach od decyzji inspektora kontroli skarbowej z dnia [...], nr [...], strona, reprezentowana kolejno przez dwóch pełnomocników, wnosiła o uchylenie skarżonej decyzji i umorzenie postępowania w sprawie podnosząc wpierw, iż nie zgadza się ze stanowiskiem, że spółka winna zastosować stawkę 0% do świadczonych przez siebie usług, jak też zarzucając zaskarżonej decyzji brak wskazania podstawy prawnej pozwalającej zakwestionować zasadność stosowanych przez spółkę stawek podatku VAT, a następnie zakwestionowała zastosowanie przepisu § 64 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zw. z art. 39 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w sytuacji gdy odwołujący podatnik nie posiadał kompletu dokumentów umożliwiających zastosowanie stawki 0%. Pełnomocnik podatnika podniósł także, iż brak jest podstaw prawnych do "narzucania" obowiązku stosowania stawki 0%, a jednocześnie wskazał, iż nie można czynić podatnikowi zarzutu, że układa swoje stosunki gospodarcze w taki sposób, aby obciążenia podatkowe były jak najmniej dotkliwe, jeżeli przepisy prawa podatkowego jednoznacznie takiego działania nie nakazują, pozostawiając mu w tym zakresie prawo wyboru.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right