Wyrok NSA z dnia 10 maja 2007 r., sygn. I FSK 806/06
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Ryszard Mikosz (sprawozdawca), Sędzia NSA Jan Zając, Protokolant Iwona Wtulich, po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. C., Przedsiębiorstwa Handlowo - Usługowego M. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 7 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Łd 1490/05 w sprawie ze skargi M. C., Przedsiębiorstwa Handlowo - Usługowego M. z siedzibą w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia [...] października 2005 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej w sprawie podatku od towarów i usług za sierpień 2003 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. C., Przedsiębiorstwa Handlowo - Usługowego M. z siedzibą w K. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi kwotę 120 zł /słownie: sto dwadzieścia złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 marca 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 1490/05 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. - Sąd w żadnym miejscu uzasadnienia nie oznaczył należycie tej ustawy), oddalił skargę M. C. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia [...] października 2005 r., nr [...] odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. z dnia [...] kwietnia 2004 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za sierpień 2003 r.
W uzasadnieniu Sąd w pierwszej kolejności krótko nawiązał do okoliczności, które doprowadziły do wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego za wskazany wyżej okres. Następnie odnotował zasadnicze elementy uzasadnienia decyzji Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] lipca 2005 r., mocą której organ ten odmówił stwierdzenia nieważności wspomnianej wyżej decyzji wymiarowej. W szczególności zwrócił uwagę na pogląd organu, że stwierdzenie takie - z powodu wskazanego w art. 247 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej - czyli wtedy, gdy decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa - może nastąpić tylko "w przypadku oczywistej sprzeczności pomiędzy rozstrzygnięciem podjętym w danej sprawie a treścią obowiązującej normy prawnej". Przywołał także pogląd organu, według którego prawo do odliczenia podatku naliczonego nie ma charakteru bezwarunkowego, a wykładnia przepisów pozbawiających podatnika tego prawa zastosowana w ramach postępowania wymiarowego, była prawidłowa. Sąd odnotował jednocześnie, iż zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej "organy administracji publicznej nie mają uprawnienia do oceniania, czy dany przepis jest zgodny z Konstytucją, czy nie, przeciwnie są związane powszechnie obowiązującymi przepisami prawa do momentu utraty przez te przepisy mocy prawnej lub gdy Trybunał Konstytucyjny orzeknie o ich niekonstytucyjności", co nie miało miejsca odnośnie regulacji kwestionowanej przez stronę.